CEF - hitsauspalveluiden kehittämissuunnitelma
Poutanen, Marko (2016)
Poutanen, Marko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416177
Tiivistelmä
Tässä työssä tehtiin toimeksiantajalleni CEF-hitsauspalveluiden kehittämissuunnitelma. Tämän suunnitelman pohjana oli työssä tehtävä markkinatutkimus, joka samalla tulee tukemaan toimeksiantajani päätöksentekoa uuden palvelu-liiketoiminnan käynnistämisestä. Työn toimeksiantajan tavoitteena on uuden palveluliiketoiminnan kautta kasvattaa liikevaihtoa kannattavasti.
Työ rajattiin siten, että se käsittelee ainoastaan yhtiön hitsaamoa ja keskittyy hyödyntämään hitsaamon toimintaa uusien liiketoimintamahdollisuuksien myötä. Työssä käsiteltiin ainoastaan kansallisia markkinoita, jolloin ulkomaiset toimijat jätettiin työstä pois. Työssä hyödynnettiin markkinointimixin viitekehystä. Markkinointimixillä tarkoituksena oli kuvata markkinoinnin kilpailukeinoja.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli uusien mahdollisten asiakkaiden tai asiakasryhmien löytäminen ja millä tavoin näitä kohderyhmiä voidaan palvella. Työn ansioista löytyi yksi potentiaalinen asiakas, joka vaikuttaa uudella toimialalla. Toiminnan perustana kaikessa tekemisessä tulee olla teknologiakumppanuusmalli, jonka tarkoituksena on tukea asiakasta ja toimia asiakkaan kumppanina auttaen heitä menestymään omassa liiketoiminnassaan.
Työn tulosten perusteella kohdeorganisaatiossa aloitettiin palveluiden tuotteistaminen. Tämän työn keskiössä on ollut myynnin lisääminen. Palveluiden tuotteistamiseen on rekrytoitu henkilö, jonka tarkoituksena on suunnitella ja kehit-tää palvelukonsepti, joka tuo lisää myyntiä. Opinnäytetyö ja siihen sisältyvä tutkimus auttoi selkeästi liiketoiminnan kehittämisessä.
Työ rajattiin siten, että se käsittelee ainoastaan yhtiön hitsaamoa ja keskittyy hyödyntämään hitsaamon toimintaa uusien liiketoimintamahdollisuuksien myötä. Työssä käsiteltiin ainoastaan kansallisia markkinoita, jolloin ulkomaiset toimijat jätettiin työstä pois. Työssä hyödynnettiin markkinointimixin viitekehystä. Markkinointimixillä tarkoituksena oli kuvata markkinoinnin kilpailukeinoja.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli uusien mahdollisten asiakkaiden tai asiakasryhmien löytäminen ja millä tavoin näitä kohderyhmiä voidaan palvella. Työn ansioista löytyi yksi potentiaalinen asiakas, joka vaikuttaa uudella toimialalla. Toiminnan perustana kaikessa tekemisessä tulee olla teknologiakumppanuusmalli, jonka tarkoituksena on tukea asiakasta ja toimia asiakkaan kumppanina auttaen heitä menestymään omassa liiketoiminnassaan.
Työn tulosten perusteella kohdeorganisaatiossa aloitettiin palveluiden tuotteistaminen. Tämän työn keskiössä on ollut myynnin lisääminen. Palveluiden tuotteistamiseen on rekrytoitu henkilö, jonka tarkoituksena on suunnitella ja kehit-tää palvelukonsepti, joka tuo lisää myyntiä. Opinnäytetyö ja siihen sisältyvä tutkimus auttoi selkeästi liiketoiminnan kehittämisessä.