Vaatetusalan opetusmateriaalia toisen asteen oppilaitokseen : -digitaalisen materiaalin hyödyntäminen opetuksessa
Voutilainen, Pirjo-Maria (2016)
Voutilainen, Pirjo-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616284
Tiivistelmä
Kiinnostuksestani vaatetusalan opetus- ja ohjaustyötä kohtaan, halusin valita opinnäytetyökseni opetusmateriaalin toteuttamisen toisen asteen oppilaitokseen. Oppilaitoksen kurssin opetusmateriaali suunniteltiin ensisijaisesti vaatetusalan perusopintonsa aloittaville peruskoulupohjaisille ryhmille. Kurssi on osa vaatetusompelijan perustutkinnon opetussuunnitelmaa. Kurssi joka toteutetaan KEUDAn ammattiopistossa, sisältää vaatteiden suunnittelun, kaavoituksen ja valmistuksen eri neulosmateriaaleista sekä materiaalitietoa. Neulos on materiaalina opiskelijoille uusi, joten opintokokonaisuus laajentaa opiskelijoiden tietämystä vaatetusmateriaalien ja valmistusmenetelmien osalta.
Tarvekartoituksen pohjalta opinnäytetyöhön on sisällytetty myös pilvipalvelujen hyötykäytön aspekti. Työn tavoitteena oli toteuttaa kaikenlaisia oppijoita paremmin huomioiva opetusmateriaali vaatetusalan opettajien käyttöön ja tuottaa materiaali siihen muotoon, että se olisi käytettävissä ja muokattavissa pilvipalvelujen kautta eri tarpeisiin. Opetuksen luonne on muuttunut perinteisestä lähiopetuksesta monimuoto-opetuksen suuntaan. Tällöin selkeä ja monikäyttöinen oppimateriaali, opiskelun joustavuus, sekä kurssin työtilan hyödynnettävyys ovat tärkeässä asemassa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä hyödyntäen, jolloin teoria ja käytäntö eli opetusmateriaalin toteutus limittyvät keskenään. Laadullisen tapaustutkimuksen taustatiedon kartoitusmenetelminä käytettiin teemallisia kyselylomakkeita, jotka kohdistettiin oppilaitoksen vaatetusalan opettajille ja opiskelijaryhmille. Tavoitteena oli kartoittaa opettajien ja oppilaiden mielipiteitä, ajatuksia ja toiveita opintomateriaalin, oppimisen sekä pilvipalvelujen suhteen. Lisää tietoa pilvipalveluiden käytöstä saatiin teemakyselyllä Metropolian ja KEUDAn TVT -asiantuntijoilta, jonka mielipiteet nojaavat käytännön kokemukseen pilvipalvelujen vahvuuksista, heikkouksista sekä hyödynnettävyydestä opiskelussa.
Lopputyön valmistumista seuraa opetusmateriaalin testaaminen käytännössä. Tämä tapahtuu seurannalla ja opettajien sekä oppilaiden palautteella. Palautteen pohjalta opintomateriaalia ja pilvipalvelua kehitetään tarvittaessa laadullisesti parempaan suuntaan. Yhtenä jatkotavoitteena on koota opettajien käyttöön digitaalista opetusmateriaalia, jota hyödyntää ja muokata kurssien tarpeisiin pilvipalveluiden kautta.
Tarvekartoituksen pohjalta opinnäytetyöhön on sisällytetty myös pilvipalvelujen hyötykäytön aspekti. Työn tavoitteena oli toteuttaa kaikenlaisia oppijoita paremmin huomioiva opetusmateriaali vaatetusalan opettajien käyttöön ja tuottaa materiaali siihen muotoon, että se olisi käytettävissä ja muokattavissa pilvipalvelujen kautta eri tarpeisiin. Opetuksen luonne on muuttunut perinteisestä lähiopetuksesta monimuoto-opetuksen suuntaan. Tällöin selkeä ja monikäyttöinen oppimateriaali, opiskelun joustavuus, sekä kurssin työtilan hyödynnettävyys ovat tärkeässä asemassa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä hyödyntäen, jolloin teoria ja käytäntö eli opetusmateriaalin toteutus limittyvät keskenään. Laadullisen tapaustutkimuksen taustatiedon kartoitusmenetelminä käytettiin teemallisia kyselylomakkeita, jotka kohdistettiin oppilaitoksen vaatetusalan opettajille ja opiskelijaryhmille. Tavoitteena oli kartoittaa opettajien ja oppilaiden mielipiteitä, ajatuksia ja toiveita opintomateriaalin, oppimisen sekä pilvipalvelujen suhteen. Lisää tietoa pilvipalveluiden käytöstä saatiin teemakyselyllä Metropolian ja KEUDAn TVT -asiantuntijoilta, jonka mielipiteet nojaavat käytännön kokemukseen pilvipalvelujen vahvuuksista, heikkouksista sekä hyödynnettävyydestä opiskelussa.
Lopputyön valmistumista seuraa opetusmateriaalin testaaminen käytännössä. Tämä tapahtuu seurannalla ja opettajien sekä oppilaiden palautteella. Palautteen pohjalta opintomateriaalia ja pilvipalvelua kehitetään tarvittaessa laadullisesti parempaan suuntaan. Yhtenä jatkotavoitteena on koota opettajien käyttöön digitaalista opetusmateriaalia, jota hyödyntää ja muokata kurssien tarpeisiin pilvipalveluiden kautta.