Haaga-Helian rahoituksen opiskelijoiden säästämisen ja sijoittamisen tottumukset
Tähtinen, Laura (2016)
Tähtinen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää säästävätkö, ja sijoittavatko rahoituksen opiskelijat suunnitelmallisesti, ja mitä eri säästämisen ja sijoittamisen muotoja he käyttävät. Lisäksi haluttiin saada selville, kokevatko rahoituksen opiskelijat, että heillä on tarpeeksi tietoa, taitoa ja kiinnostusta tehdä varallisuuttaan koskevia päätöksiä. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat kaikki Haaga-Helian vapaavalinnaisia rahoituksen ASO-kursseja käyvät opiskelijat sekä kaikki Haaga-Helian Finanssi- ja talousasiantuntija-koulutusohjelmassa opiskelevat opiskelijat. Aiemmin ei ole tutkittu rahoituksen opiskelijoiden säästämistä ja sijoittamista. Säästämisellä tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä opiskelijan suunnitelmallista säästämistä, joka on aktiivista ja tarkoituksenmukaista.
Työssä perehdytään säästämisen ja sijoittamisen käsitteisiin ja esitellään aikaisempia tutkimuksia siitä, minkälaisia säästäjiä suomalaiset yleisesti ovat. Näitä tutkimuksia ovat Säästöpankin teettämä Säästämisbarometri vuodelta 2014 ja Finanssialan keskusliiton teettämä tutkimus vuodelta 2015. Lisäksi selvitetään säästämistä ja säästämisen haasteita opiskelijan näkökulmasta. Työssä esitellään myös yleisimmät säästämisen ja sijoittamisen muodot joita erityisesti opiskelijat ja nuoret aikuiset suosivat. Näitä muotoja ovat ASP-säästäminen, tilisäästäminen, rahastosijoittaminen, vakuutussäästäminen ja osakesijoittaminen.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin kvantitaviista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 94 rahoituksen opiskelijaa. Kyselylomake laadittiin Webropolilla. Saadut tulokset analysoitiin Microsoft Office Excel-ohjelman avulla, ja lisäksi kysymyksien välisiä korrelaatiokertoimia laskettiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksesta saatiin selville, että melkein kaikki Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa rahoitusta opiskelevat opiskelijat myös säästivät. Haasteena säästämiselle ja sijoittamiselle nähtiin kuitenkin opiskelijoille tyypilliset alhaiset tulot ja yllättävät menot. Tämä näkyi muun muassa pienissä säästösummissa, sekä epäsäännöllisenä säästämisenä. Moni opiskelija kuitenkin suunnitteli talouttaan myös hyvin pitkälle ajalle, ja puolet heistä oli laatinut erillisen säästämissuunnitelman.
Opiskelijoista lähes kaikki säästivät käyttö- tai säästötilille sekä ASP-tilille, mutta osa säästi myös osakkeisiin ja rahastoihin. Vakuutussäästämistä ei harjoittanut kuin pari vastanneista. Vastaajista suurin osa oli kiinnostunut varallisuutensa säästämisestä ja piti sitä tärkeänä omassa elämässään. He kokivat myös omaavansa hyvät taidot säästämistä ja sijoittamista koskien. Lisäksi suurin osa koki opiskelujen lisänneen heidän taitojaan ja kiinnostustaan säästää ja sijoittaa. Rahoituksen opiskelulla voidaan siis todeta olevan positiivista vaikutusta opiskelijoiden säästämisen ja sijoittamisen tottumuksiin.
Työssä perehdytään säästämisen ja sijoittamisen käsitteisiin ja esitellään aikaisempia tutkimuksia siitä, minkälaisia säästäjiä suomalaiset yleisesti ovat. Näitä tutkimuksia ovat Säästöpankin teettämä Säästämisbarometri vuodelta 2014 ja Finanssialan keskusliiton teettämä tutkimus vuodelta 2015. Lisäksi selvitetään säästämistä ja säästämisen haasteita opiskelijan näkökulmasta. Työssä esitellään myös yleisimmät säästämisen ja sijoittamisen muodot joita erityisesti opiskelijat ja nuoret aikuiset suosivat. Näitä muotoja ovat ASP-säästäminen, tilisäästäminen, rahastosijoittaminen, vakuutussäästäminen ja osakesijoittaminen.
Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin kvantitaviista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 94 rahoituksen opiskelijaa. Kyselylomake laadittiin Webropolilla. Saadut tulokset analysoitiin Microsoft Office Excel-ohjelman avulla, ja lisäksi kysymyksien välisiä korrelaatiokertoimia laskettiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksesta saatiin selville, että melkein kaikki Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa rahoitusta opiskelevat opiskelijat myös säästivät. Haasteena säästämiselle ja sijoittamiselle nähtiin kuitenkin opiskelijoille tyypilliset alhaiset tulot ja yllättävät menot. Tämä näkyi muun muassa pienissä säästösummissa, sekä epäsäännöllisenä säästämisenä. Moni opiskelija kuitenkin suunnitteli talouttaan myös hyvin pitkälle ajalle, ja puolet heistä oli laatinut erillisen säästämissuunnitelman.
Opiskelijoista lähes kaikki säästivät käyttö- tai säästötilille sekä ASP-tilille, mutta osa säästi myös osakkeisiin ja rahastoihin. Vakuutussäästämistä ei harjoittanut kuin pari vastanneista. Vastaajista suurin osa oli kiinnostunut varallisuutensa säästämisestä ja piti sitä tärkeänä omassa elämässään. He kokivat myös omaavansa hyvät taidot säästämistä ja sijoittamista koskien. Lisäksi suurin osa koki opiskelujen lisänneen heidän taitojaan ja kiinnostustaan säästää ja sijoittaa. Rahoituksen opiskelulla voidaan siis todeta olevan positiivista vaikutusta opiskelijoiden säästämisen ja sijoittamisen tottumuksiin.