Kotieläintilasta hyvinvoinnintilaksi : Hepokuuselan markkinointisuunnitelma
Mantila, Johanna (2016)
Mantila, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa toimeksiantona käytännönläheinen markki-nointisuunnitelma Hepokuusela-yritykselle. Kyseessä on mittavan kehityksen edessä oleva kotieläintila Uuraisilla, jonka toimintaa haluttiin lähteä kasvattamaan kokonaisval-taiseksi maaseutumatkailun hyvinvoinnintilaksi. Suunnitelmalla haluttiin helpottaa yrittäjä Silvastin työtaakkaa ja säästää markkinoinnin suunnittelulta aikaa jatkossa.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja lopputuloksena luotiin case-yritykselle konkreettinen markkinointisuunnitelma vuosikello-työkalua hyödyntäen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinointisuunnitelmassa käytettyjä markkinoinnin kei-noja yleisestä näkökulmasta.
Työssä käytettiin määrällistä tutkintaotetta ja aineistonkeruumenetelmänä kyselyloma-ketutkimusta. Kyselyllä haluttiin selvittää markkinoinnin toimivuutta ja näkyvyyttä asiak-kaiden näkökulmasta, jotta markkinoinnin lähtötilanne saatiin analysoitua mahdollisim-man hyvin ennen kehityssuunnitelmien laatimista. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselylomakkeena, joka jaettiin sosiaalisenmedian Facebook-palvelussa.
Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin ensiksi eri markkinointi keinojen ja erityisesti markkinointikanavien kehitystoimenpiteisiin. Ja tämän jälkeen avattiin vuoden aikana toteutettavat markkinointi toimenpiteet ja panostukset.
Markkinointisuunnitelman tärkeimpänä tavoitteena oli luoda asiakkaita mahdollisimman hyvin palvelevaa, arvokasta sisältöä tuottavaa, säännöllistä ja selkeää markkinointia, joka on toteutettu tehokkaasti ja edullisesti mielikuvitusta hyödyntäen.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja lopputuloksena luotiin case-yritykselle konkreettinen markkinointisuunnitelma vuosikello-työkalua hyödyntäen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin markkinointisuunnitelmassa käytettyjä markkinoinnin kei-noja yleisestä näkökulmasta.
Työssä käytettiin määrällistä tutkintaotetta ja aineistonkeruumenetelmänä kyselyloma-ketutkimusta. Kyselyllä haluttiin selvittää markkinoinnin toimivuutta ja näkyvyyttä asiak-kaiden näkökulmasta, jotta markkinoinnin lähtötilanne saatiin analysoitua mahdollisim-man hyvin ennen kehityssuunnitelmien laatimista. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselylomakkeena, joka jaettiin sosiaalisenmedian Facebook-palvelussa.
Markkinointisuunnitelmassa keskityttiin ensiksi eri markkinointi keinojen ja erityisesti markkinointikanavien kehitystoimenpiteisiin. Ja tämän jälkeen avattiin vuoden aikana toteutettavat markkinointi toimenpiteet ja panostukset.
Markkinointisuunnitelman tärkeimpänä tavoitteena oli luoda asiakkaita mahdollisimman hyvin palvelevaa, arvokasta sisältöä tuottavaa, säännöllistä ja selkeää markkinointia, joka on toteutettu tehokkaasti ja edullisesti mielikuvitusta hyödyntäen.