Nätmobbning : En kvalitativ undersökning av det förebyggande arbetet mot nätmobbning i skolor
Bergman, Janek; Mellin, Staffan (2016)
Bergman, Janek
Mellin, Staffan
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816473
Tiivistelmä
Abstrakt
Syftet med detta lärdomsprov är att ta reda på hur skolan informerar om nätmobbning till sina elever och hur de hjälper någon som är utsatt för nätmobbning. Våra centrala frågeställningar är: ”hur informeras det om nätmobbning?”, ”Hur jobbar personalen med nätmobbning i skolan?” Hur kan vi hjälpa den utsatta?”
I teoridelen tar vi upp ämnen som berör nätmobbning bland ungdomar och elever. Vi beaktar teorier om nätmobbning och olika aspekter av den. Vi jämför nätmobbning med skolgårdsmobbning samt försöker skapa en bild av hur trakasserier över nätet kan se ut. Målet med detta lärdomsprov är att lära oss hur en ungdom kan reagera om hen blir utsatt för mobbning över nätet. Vi lyfter även fram hur en person kan skydda sig mot nättrakasserier, och vilka handlingar som är kriminella.
Resultatet av denna undersökning visar att det förebyggande arbetet mot nätmobbning i skolor främst handlar om att informera elever om nätmobbningens konsekvenser. I specifika nätmobbningsfall jobbar skolpersonal med nätmobbning på samma sätt som de jobbar med vanliga mobbningsfall. Genom diskussion med alla inblandade parter för att försöka skapa insikt hos eleverna i nätmobbningens konsekvenser. Resultatet visar även att det finns metoder hur en elev eller ungdom kan skydda sig mot nätmobbning, men det förblir svårt. Summary
The aim of this thesis is to find out how school staff inform their students about cyber bullying, and how they support victims of cyber bullying. Our central questions are: “How do schools inform their students about cyber bullying?”, “How does the working staff at schools work with cyber bullying?” and “How can we help the victims of cyber bullying?”
In the theory we touch upon subjects that relate to cyberbullying among minors and students. We take into account theories and different aspects of cyberbullying. We compare cyberbullying to traditional school yard bullying, but we also try to get a sense of what internet harassment might look like. The goal of this thesis is to learn how a minor might react if exposed to cyberbullying. We also raise what the protective factors might be, and what the law states about internet harassment.
The result of this research shows that the preventive work against cyberbullying in schools is mainly about informing the students about the consequences of cyberbullying. School staff deal with specific cyberbullying cases in the same way in which they deal with normal bullying cases. Through discussion with all the involved parties, they try to get the students to understand the consequences of cyberbullying and why it has to stop. The result also tells us that there are ways to protect oneself against cyberbullying, although it remains difficult.
Syftet med detta lärdomsprov är att ta reda på hur skolan informerar om nätmobbning till sina elever och hur de hjälper någon som är utsatt för nätmobbning. Våra centrala frågeställningar är: ”hur informeras det om nätmobbning?”, ”Hur jobbar personalen med nätmobbning i skolan?” Hur kan vi hjälpa den utsatta?”
I teoridelen tar vi upp ämnen som berör nätmobbning bland ungdomar och elever. Vi beaktar teorier om nätmobbning och olika aspekter av den. Vi jämför nätmobbning med skolgårdsmobbning samt försöker skapa en bild av hur trakasserier över nätet kan se ut. Målet med detta lärdomsprov är att lära oss hur en ungdom kan reagera om hen blir utsatt för mobbning över nätet. Vi lyfter även fram hur en person kan skydda sig mot nättrakasserier, och vilka handlingar som är kriminella.
Resultatet av denna undersökning visar att det förebyggande arbetet mot nätmobbning i skolor främst handlar om att informera elever om nätmobbningens konsekvenser. I specifika nätmobbningsfall jobbar skolpersonal med nätmobbning på samma sätt som de jobbar med vanliga mobbningsfall. Genom diskussion med alla inblandade parter för att försöka skapa insikt hos eleverna i nätmobbningens konsekvenser. Resultatet visar även att det finns metoder hur en elev eller ungdom kan skydda sig mot nätmobbning, men det förblir svårt.
The aim of this thesis is to find out how school staff inform their students about cyber bullying, and how they support victims of cyber bullying. Our central questions are: “How do schools inform their students about cyber bullying?”, “How does the working staff at schools work with cyber bullying?” and “How can we help the victims of cyber bullying?”
In the theory we touch upon subjects that relate to cyberbullying among minors and students. We take into account theories and different aspects of cyberbullying. We compare cyberbullying to traditional school yard bullying, but we also try to get a sense of what internet harassment might look like. The goal of this thesis is to learn how a minor might react if exposed to cyberbullying. We also raise what the protective factors might be, and what the law states about internet harassment.
The result of this research shows that the preventive work against cyberbullying in schools is mainly about informing the students about the consequences of cyberbullying. School staff deal with specific cyberbullying cases in the same way in which they deal with normal bullying cases. Through discussion with all the involved parties, they try to get the students to understand the consequences of cyberbullying and why it has to stop. The result also tells us that there are ways to protect oneself against cyberbullying, although it remains difficult.