Etelä-Kymenlaakson Ammattiopiston korjausrakennuskoulutuksen kehittäminen
Lähde, Arto (2016)
Lähde, Arto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916539
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa korjausrakentamisen koulutuksen tilaa Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa ja kehittää korjausrakentamisen koulutukseen uusi toimintamalli.
Opinnäytetyössä tutkittiin korjausrakentamista valtakunnallisesti sekä alueellisesti. Etelä-Kymenlaakson alueen rakennusalan yrityksille tehtiin verkkopohjainen kysely, jolla selvitettiin alueen korjausrakennuskohteiden määrää sekä niiden jakautumista rakennusten rakenne kohtaisesti. Kyselyssä selvitettiin myös rakennusalan ammattilaisten näkemystä tarvittavista koulutus suuntauksista Etelä-Kymen ammattiopistossa korjausrakentamisen osalta.
Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston korjausrakennusalan koulutuksen käytettävissä olevien oppimisympäristöjen kehittäminen oli yksi opinnäytetyön painopisteistä. Opinnäytetyössä tutkittiin keinoja oppimisympäristöjen kehittämiseen alueen kuntien sekä rakennusalan yritysten yhteistyöllä.
Opinnäytetyön tutkimusten pohjalta kehitettiin kolme uutta tutkinnonosaa, palvelemaan korjausrakennusalan koulutusta Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa sekä vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin tuomiin haasteisiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin korjausrakentamista valtakunnallisesti sekä alueellisesti. Etelä-Kymenlaakson alueen rakennusalan yrityksille tehtiin verkkopohjainen kysely, jolla selvitettiin alueen korjausrakennuskohteiden määrää sekä niiden jakautumista rakennusten rakenne kohtaisesti. Kyselyssä selvitettiin myös rakennusalan ammattilaisten näkemystä tarvittavista koulutus suuntauksista Etelä-Kymen ammattiopistossa korjausrakentamisen osalta.
Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston korjausrakennusalan koulutuksen käytettävissä olevien oppimisympäristöjen kehittäminen oli yksi opinnäytetyön painopisteistä. Opinnäytetyössä tutkittiin keinoja oppimisympäristöjen kehittämiseen alueen kuntien sekä rakennusalan yritysten yhteistyöllä.
Opinnäytetyön tutkimusten pohjalta kehitettiin kolme uutta tutkinnonosaa, palvelemaan korjausrakennusalan koulutusta Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa sekä vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin tuomiin haasteisiin.