Työyhteisön viestinnän kehittäminen : Kasvuyrityksen haasteet
Raikaa, Sanna (2016)
Raikaa, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111816452
Tiivistelmä
Työyhteisön viestintä sisältää tiedonjakamista, keskustelua ja vuorovaikutusta sekä aktiivista kuuntelemista. Työntekijät jakavat tietoa ja osallistuvat työyhteisön viestintään erilaisissa viestintäkanavissa. Viestinnän avulla luodaan uusia suhteita, kehitetään yrityksen toimintaa, luodaan uusia innovaatioita sekä parannetaan yrityksen tulosta. Parhaimmillaan viestintä lisää työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota omaan työhön ja työyhteisöön. Viestintä on vastuullista toimintaa. Se on tärkeä johtamisen väline.
Opinnäytetyö käsittelee työyhteisön viestintää, työyhteisön toimintaa ja viestinnän suunnittelua kasvuyrityksen näkökulmasta. Viestinnän teoria pohjautuu alan kirjallisuuteen, tutkittuun tietoon ja viestinnän ammattilaisten jakamaan tietoon. Tutkimuksessa selvitettiin työyhteisön viestinnän nykytilannetta ja sen kehittämistarpeita. Tutkimustuloksien perusteella tehtiin kehitysehdotukset ja toteutettiin yrityksen viestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin konstruktiivisena tutkimusmenetelmänä. Aineistoa kerättiin henkilöstökyselyn ja haastatteluiden kautta syksyllä 2015 ja keväällä 2016. Tuloksien perusteella oli selvää, että viestintä tarvitsee kehittämistä ja suunnitelmallisuutta yrityksen nykyisiin tarpeisiin.
Viestintäsuunnitelma tehtiin yrityksen johdon ja työntekijöiden käyttöön. Työyhteisössä kaikki viestivät oman työnsä kautta toisilleen, joten voidaan todeta, että viestintä on kaikkien vastuulla. Niin johdon kuin työntekijöiden tulee ymmärtää mitä viestinnässä tulee huomioida, jotta viesti tavoittaa vastaanottajat oikealla tavalla. Viestintäsuunnitelma sisältää ohjeet työyhteisön viestintään ja sosiaalisen median käyttöön. Se antaa tietoa, ohjaa toimintaa ja selkeyttää vastuita. Viestintäsuunnitelman avulla viestintä on selkeämpää ja suunnitelmallista.
Opinnäytetyö käsittelee työyhteisön viestintää, työyhteisön toimintaa ja viestinnän suunnittelua kasvuyrityksen näkökulmasta. Viestinnän teoria pohjautuu alan kirjallisuuteen, tutkittuun tietoon ja viestinnän ammattilaisten jakamaan tietoon. Tutkimuksessa selvitettiin työyhteisön viestinnän nykytilannetta ja sen kehittämistarpeita. Tutkimustuloksien perusteella tehtiin kehitysehdotukset ja toteutettiin yrityksen viestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin konstruktiivisena tutkimusmenetelmänä. Aineistoa kerättiin henkilöstökyselyn ja haastatteluiden kautta syksyllä 2015 ja keväällä 2016. Tuloksien perusteella oli selvää, että viestintä tarvitsee kehittämistä ja suunnitelmallisuutta yrityksen nykyisiin tarpeisiin.
Viestintäsuunnitelma tehtiin yrityksen johdon ja työntekijöiden käyttöön. Työyhteisössä kaikki viestivät oman työnsä kautta toisilleen, joten voidaan todeta, että viestintä on kaikkien vastuulla. Niin johdon kuin työntekijöiden tulee ymmärtää mitä viestinnässä tulee huomioida, jotta viesti tavoittaa vastaanottajat oikealla tavalla. Viestintäsuunnitelma sisältää ohjeet työyhteisön viestintään ja sosiaalisen median käyttöön. Se antaa tietoa, ohjaa toimintaa ja selkeyttää vastuita. Viestintäsuunnitelman avulla viestintä on selkeämpää ja suunnitelmallista.