Klassista muskariin! : Materiaalipaketti musiikkileikkikoulunopettajille
Kastell, Satu (2014)
Kastell, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116646
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty helpottamaan klassisen musiikin käyttöä
musiikkileikkikoulutunnilla. Opinnäytetyöhön sisältyy materiaalipaketti, johon on
koottu kuhunkin musiikkileikkikoulun työtapaan soveltuvia klassisen musiikin
kappaleita barokista 1900-luvun musiikkiin. Materiaalipaketti koostuu valmiista
harjoituksista, joita musiikkileikkikoulunopettajat voivat käyttää tunneillaan
sellaisenaan tai muokattuna sekä lista, johon on koottu eri musiikkileikkikoulun
työtapoihin soveltuvaa klassista musiikkia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään musiikkileikkikoulun työtapoja ja
tavoitteita, klassista musiikkia ja sen aikakausia barokista 1900-luvulle, klassisen
musiikin käyttöä musiikkileikkikoulussa, kyselytutkimuksen tuloksia sekä
materiaalipaketin syntyä.
Tutkimustehtävänäni oli luoda materiaalipaketti musiikkileikkikoulunopettajille
avuksi klassisen musiikin käyttöön musiikkileikkikoulussa. Ennen
materiaalipaketin tekoa toteutin kyselytutkimuksen
musiikkileikkikoulunopettajille ja alan opiskelijoille. Tutkimuskysymyksinäni oli,
miten musiikkileikkikoulunopettajat käyttävät klassista musiikkia
musiikkileikkikoulutunneilla ja millaisena he näkevät klassisen musiikin
merkityksen. Kyselytutkimuksen tuloksena selvisi, että klassista musiikkia ja sen
käyttöä musiikkileikkikoulussa pidetään todella tärkeänä, mutta valtaosa käyttää
sitä silti opetuksessaan vain harvoin.
musiikkileikkikoulutunnilla. Opinnäytetyöhön sisältyy materiaalipaketti, johon on
koottu kuhunkin musiikkileikkikoulun työtapaan soveltuvia klassisen musiikin
kappaleita barokista 1900-luvun musiikkiin. Materiaalipaketti koostuu valmiista
harjoituksista, joita musiikkileikkikoulunopettajat voivat käyttää tunneillaan
sellaisenaan tai muokattuna sekä lista, johon on koottu eri musiikkileikkikoulun
työtapoihin soveltuvaa klassista musiikkia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään musiikkileikkikoulun työtapoja ja
tavoitteita, klassista musiikkia ja sen aikakausia barokista 1900-luvulle, klassisen
musiikin käyttöä musiikkileikkikoulussa, kyselytutkimuksen tuloksia sekä
materiaalipaketin syntyä.
Tutkimustehtävänäni oli luoda materiaalipaketti musiikkileikkikoulunopettajille
avuksi klassisen musiikin käyttöön musiikkileikkikoulussa. Ennen
materiaalipaketin tekoa toteutin kyselytutkimuksen
musiikkileikkikoulunopettajille ja alan opiskelijoille. Tutkimuskysymyksinäni oli,
miten musiikkileikkikoulunopettajat käyttävät klassista musiikkia
musiikkileikkikoulutunneilla ja millaisena he näkevät klassisen musiikin
merkityksen. Kyselytutkimuksen tuloksena selvisi, että klassista musiikkia ja sen
käyttöä musiikkileikkikoulussa pidetään todella tärkeänä, mutta valtaosa käyttää
sitä silti opetuksessaan vain harvoin.