S-MARKET ALAVIESKAN JUHANNUSKAMPANJA
Taka-Eilola, Pauliina (2016)
Taka-Eilola, Pauliina
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli S-market Alavieska, joka on osa Osuuskauppa KPO:ta. S-market Alavieska on päivittäistavarakauppa, joka tarjoaa lisäksi S-pankin palveluita ja sen ohessa toimii ABC-tankkausasema. S-market on Alavieskan kolmesta päivittäistavarakaupasta ehdottomasti suurin ja monipuolisin. Naapuripaikkakunnilla on kuitenkin suuria hypermarketeja ja kilpailu asiakkaista on kovaa. Asiakkailla on nykyisin mahdollisuus valita ja myös vaihtaa ostospaikkaansa, joten erilaiset markkinointikeinot ovat tarpeen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajalle juhannuskampanja ja analysoida sen onnistumista. Kampanjan tavoitteena oli lisätä myyntiä ja asiakasmäärää, mutta yhtä tärkeäksi tavoitteeksi asetettiin positiivisen mielikuvan luominen asiakkaille. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia ja sen kilpailukeinoja sekä markkinointiviestintää ja sen eri toimintamuotoja. Nämä käsitellyt aiheet toimivat tukena ja johdantona työn käytännön osuuteen.
S-market Alavieskassa toteutettiin kolmipäiväinen kampanja juhannusviikolla. Kampanjaa markkinoitiin etukäteen suoramarkkinointikirjeellä, joka jaettiin jokaiseen alavieskalaiskotiin. Kampanjan aikana myymälässä oli tarjouksia joka päivälle sekä yrityksiä esittelemässä ja maistattelemassa tuotteitaan. Kampanjan onnistumista mitattiin paitsi myynti- ja asiakasmääräluvuilla, myös asiakkaille teetetyllä kyselyllä, johon vastaamalla oli mahdollisuus osallistua arvontaan.
Kokonaisuutena kampanja oli onnistunut. Asiakkaita kävi mukavasti ja kauppa kävi melko kiitettävästi. Tulevaisuudessa kampanjan kestoa, tarjoustuotteita ja ohjelmaa voisi miettiä vieläkin toimivammiksi. Opinnäytetyö kuitenkin osoitti, että vastaavanlaisia kampanjoita on kannattavaa järjestää myös jatkossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajalle juhannuskampanja ja analysoida sen onnistumista. Kampanjan tavoitteena oli lisätä myyntiä ja asiakasmäärää, mutta yhtä tärkeäksi tavoitteeksi asetettiin positiivisen mielikuvan luominen asiakkaille. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia ja sen kilpailukeinoja sekä markkinointiviestintää ja sen eri toimintamuotoja. Nämä käsitellyt aiheet toimivat tukena ja johdantona työn käytännön osuuteen.
S-market Alavieskassa toteutettiin kolmipäiväinen kampanja juhannusviikolla. Kampanjaa markkinoitiin etukäteen suoramarkkinointikirjeellä, joka jaettiin jokaiseen alavieskalaiskotiin. Kampanjan aikana myymälässä oli tarjouksia joka päivälle sekä yrityksiä esittelemässä ja maistattelemassa tuotteitaan. Kampanjan onnistumista mitattiin paitsi myynti- ja asiakasmääräluvuilla, myös asiakkaille teetetyllä kyselyllä, johon vastaamalla oli mahdollisuus osallistua arvontaan.
Kokonaisuutena kampanja oli onnistunut. Asiakkaita kävi mukavasti ja kauppa kävi melko kiitettävästi. Tulevaisuudessa kampanjan kestoa, tarjoustuotteita ja ohjelmaa voisi miettiä vieläkin toimivammiksi. Opinnäytetyö kuitenkin osoitti, että vastaavanlaisia kampanjoita on kannattavaa järjestää myös jatkossa.