Conversion rate optimization in Finnish online businesses
Ratia, Miramaria; Ruoho, Vilma (2016)
Ratia, Miramaria
Ruoho, Vilma
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316911
Tiivistelmä
Konversio-optimointi on monille verkkokaupan omistajille tuntematon termi, vaikka se onkin kohonnut lähes yhtä tärkeäksi osaksi verkkokaupankäyntiä kuin hakukoneoptimointi. Se on menetelmä, jonka avulla verkkokaupan suorituskykyä parannetaan muuttamalla verkkosivuston passiiviset vierailijat aktiivisiksi käyttäjiksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, minkälaisia konversio-optimoinnin menetelmiä suomalaiset pienet ja keskikokoiset verkkokaupat käyttävät. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, mikä on suomalaisten sähköisen liiketoiminnan konsulttien mielipide verkkokauppojen tietämyksestä konversio-optimoinnin suhteen. Lisäksi tutkimuksessa otetaan selvää onko konversio-optimoinnin, sen hyötyjen ja menetelmien tiedottamiselle kysyntää verkkokauppojen keskuudessa.
Tieto kerättiin lähettämällä verkkokysely satunnaisesti valituille suomalaisille PK-verkkokaupoille ja haastattelemalla suomalaisia sähköisen liiketoiminnan konsultteja. Tieto analysoitiin käyttämällä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että konversio-optimointi on melko vieras käsite suomalaisille verkkokaupoille. Myös haastatellut konsultit olivat sitä mieltä, että verkkokauppojen tietoisuus konversio-optimoinnista on erittäin vähäistä.
Ne verkkokaupat, jotka sitä ovat soveltaneet sivuilleen, käyttävät lähes ainoana menetelmänä A/B testausta. Osa verkkokyselyyn vastanneista verkkokaupoista oli kuitenkin sitä mieltä, että konversio-optimoinnista, sen hyödyistä ja menetelmistä pitäisi tiedottaa enemmän.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, minkälaisia konversio-optimoinnin menetelmiä suomalaiset pienet ja keskikokoiset verkkokaupat käyttävät. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, mikä on suomalaisten sähköisen liiketoiminnan konsulttien mielipide verkkokauppojen tietämyksestä konversio-optimoinnin suhteen. Lisäksi tutkimuksessa otetaan selvää onko konversio-optimoinnin, sen hyötyjen ja menetelmien tiedottamiselle kysyntää verkkokauppojen keskuudessa.
Tieto kerättiin lähettämällä verkkokysely satunnaisesti valituille suomalaisille PK-verkkokaupoille ja haastattelemalla suomalaisia sähköisen liiketoiminnan konsultteja. Tieto analysoitiin käyttämällä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että konversio-optimointi on melko vieras käsite suomalaisille verkkokaupoille. Myös haastatellut konsultit olivat sitä mieltä, että verkkokauppojen tietoisuus konversio-optimoinnista on erittäin vähäistä.
Ne verkkokaupat, jotka sitä ovat soveltaneet sivuilleen, käyttävät lähes ainoana menetelmänä A/B testausta. Osa verkkokyselyyn vastanneista verkkokaupoista oli kuitenkin sitä mieltä, että konversio-optimoinnista, sen hyödyistä ja menetelmistä pitäisi tiedottaa enemmän.