Yritysneuvonnan palvelun kehittäminen
Babitzin, Valentin (2016)
Babitzin, Valentin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216743
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja modernisoida NewCo YritysHelsingin yritysneuvonnan palveluita video-opetuksen avulla. Työn tarkoituksena oli virtaviivaistaa viikoittain järjestettävää yritysinfotilaisuutta ja helpottaa liiketoimintasuunnitelmien laatimista. Työn muita tavoitteita olivat liiketoimintasuunnitelmien tason parantaminen, työviihtyvyyden lisääminen ja turhien asiakaskäyntien vähentäminen.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineistoa haettiin kirjallisuudesta, asiakaskyselystä, palavereista ja vapaamuotoisista haastatteluista sekä havainnoimalla. Tutkimuksen onnistumista mitattiin laadullisilla eli kvalitatiivisilla mittareilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui neljästä kokonaisuudesta: yritysneuvonnasta, palvelumuotoilusta, video-opetuksesta ja digitalisaation merkityksestä asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Kehittämistehtävän tavoitteet saavutettiin ja toimintatutkimuksen tuloksena saatiin tärkeää tietoa asiakastyytyväisyydestä liittyen lähiopetuspalvelun digitalisointiin. Video-opetus on sittemmin otettu käyttöön yhtenä yritysneuvonnan moderneista työkaluista ja sen käyttöä on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa palvelunkehitystä ja asiakaspalvelun parantamista ajatellen.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineistoa haettiin kirjallisuudesta, asiakaskyselystä, palavereista ja vapaamuotoisista haastatteluista sekä havainnoimalla. Tutkimuksen onnistumista mitattiin laadullisilla eli kvalitatiivisilla mittareilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui neljästä kokonaisuudesta: yritysneuvonnasta, palvelumuotoilusta, video-opetuksesta ja digitalisaation merkityksestä asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Kehittämistehtävän tavoitteet saavutettiin ja toimintatutkimuksen tuloksena saatiin tärkeää tietoa asiakastyytyväisyydestä liittyen lähiopetuspalvelun digitalisointiin. Video-opetus on sittemmin otettu käyttöön yhtenä yritysneuvonnan moderneista työkaluista ja sen käyttöä on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa palvelunkehitystä ja asiakaspalvelun parantamista ajatellen.