Kokemuksia arvojohtamisesta - johtamisen kehittäminen Tampereen seudun ammattiopistossa
Keihänen, Tarja (2016)
Keihänen, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091814372
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin arvojohtamiseen suhtautumista Tampereen seudun ammattiopistossa (Tredu), arvojen ja johtamisen merkitystä oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja johtamisen kehittämistä kouluorganisaatiossa. Toimintaympäristön muutos haastaa oppilaitosta kehittämään uusia tapoja tehostaa toimintaansa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa johtajien ja esimiesten näkemyksiä aihealueesta kartoitettiin. Synteesinä tulosten analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Teemahaastattelu toteutettiin 11 henkilölle, jotka toimivat Tredun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan nuorisoasteen, aikuiskoulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen osastojen johtajina tai koulutusalojen koulutuspäällikköinä.
Tulosten perusteella johtajat ja esimiehet kunnioittavat arvoja ja arvojohtamista johtamismallina. Arvojohtaminen nähtiin organisaation keskeisenä toimintona. Hyvällä arvojohtamisella sitoutetaan henkilöstö arvoihin ja voidaan vaikuttaa suoraan sisäisen toiminnan kehittämiseen, organisaatiokulttuurin parantamiseen ja asiakasyhteistyöhön.
Hyvällä arvojohtamisella voidaan vaikuttaa arvoihin pysyvästi. Johtajien ja esimiesten aktiivinen toiminta arvojen viemisessä ja sisäistämisessä on tärkeätä. Tredu on organisaationa vielä nuori, ja arvoprosessi on keskeneräinen. Uuden organisaatiorakenteen tullessa voimaan syksyllä 2016 arvoprosessi tulisi käynnistää uudelleen. Hyvällä toimenpideohjelmalla ja koko henkilöstön osallistamisella vaikutetaan selkeimmin arvojen jalkauttamiseen. Arvoprosessin onnistuessa arvoihin suhtautuminen on myönteistä. Henkilöstön sisäistäessä arvot voidaan parantaa arvoyhteneväisyyttä, ilmapiiriä, henkilöstön osaamista, organisaation toimivuutta ja asiakassuhteita.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa johtajien ja esimiesten näkemyksiä aihealueesta kartoitettiin. Synteesinä tulosten analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Teemahaastattelu toteutettiin 11 henkilölle, jotka toimivat Tredun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan nuorisoasteen, aikuiskoulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen osastojen johtajina tai koulutusalojen koulutuspäällikköinä.
Tulosten perusteella johtajat ja esimiehet kunnioittavat arvoja ja arvojohtamista johtamismallina. Arvojohtaminen nähtiin organisaation keskeisenä toimintona. Hyvällä arvojohtamisella sitoutetaan henkilöstö arvoihin ja voidaan vaikuttaa suoraan sisäisen toiminnan kehittämiseen, organisaatiokulttuurin parantamiseen ja asiakasyhteistyöhön.
Hyvällä arvojohtamisella voidaan vaikuttaa arvoihin pysyvästi. Johtajien ja esimiesten aktiivinen toiminta arvojen viemisessä ja sisäistämisessä on tärkeätä. Tredu on organisaationa vielä nuori, ja arvoprosessi on keskeneräinen. Uuden organisaatiorakenteen tullessa voimaan syksyllä 2016 arvoprosessi tulisi käynnistää uudelleen. Hyvällä toimenpideohjelmalla ja koko henkilöstön osallistamisella vaikutetaan selkeimmin arvojen jalkauttamiseen. Arvoprosessin onnistuessa arvoihin suhtautuminen on myönteistä. Henkilöstön sisäistäessä arvot voidaan parantaa arvoyhteneväisyyttä, ilmapiiriä, henkilöstön osaamista, organisaation toimivuutta ja asiakassuhteita.