Alakouluikäisten tyypillisimmät alaraajojen virheasennot – niiden ennaltaehkäisy- ja hoitokeinot : Opetusmateriaali terveydenhoitajaopiskelijoille
Vepsäläinen, Maisa; Kilpeläinen, Riikka (2016)
Vepsäläinen, Maisa
Kilpeläinen, Riikka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417298
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoa alakouluikäisten (7–12-v.) tyypillisimmistä alaraajojen virheasennoista, niiden ennaltaehkäisy- ja hoitokeinoista. Toteutimme opinnäytetyön tuotekehityksenä ja tavoitteena oli tuottaa opetusmateriaali aiheesta. Hankimme teoriatietoa kirjallisuuskatsauksen avulla, joka koostui ajankohtaisesta ammattikirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Toimeksiantajana opinnäytetyössämme on Mikkelin ammattikorkeakoulu ja kohderyhmämme oli terveydenhoitajakoulutuksen opiskelijaryhmä (S2514KN). Toteutimme kohderyhmälle lokakuussa 2016 opetustilanteen, jonka opetusmateriaali löytyy raportin liitteenä.
Halusimme painottaa opinnäytetyössämme terveydenhoitajan roolia lasten alaraajojen virheasentojen ennaltaehkäisyssä ja sitä, kuinka virheasentojen tunnistaminen lapsuudessa ennaltaehkäisee toimintakyvyn muutoksia aikuisiällä. Kouluterveydenhuoltoon kuuluvat lakisääteiset terveystarkastukset, joilla pyritään edistämään lapsen kasvua ja kehitystä. Terveystarkastusten yhteydessä terveydenhoitajalla on merkittävä asema alaraajojen virheasentojen tunnistamisessa. Tunnistamisen ehtona on tietämys alaraajojen normaalista rakenteesta ja toiminnasta sekä kasvusta ja kehityksestä, minkä pohjalta ymmärrys normaalin ja virheellisen rakenteen erosta toteutuu.
Tuotekehityksen lopputuote, eli opetusmateriaali koostui erilaisista osa-alueista. Opetusmateriaalissa tuotiin esille terveydenhoitajan rooli alaraajojen virheasentojen ennaltaehkäisevässä työssä ja jalkaterapeutin ammatinkuva. Lisäksi toimme esille alaraajojen normaalin rakenteen ja toiminnan sekä lasten alaraajojen kasvun ja kehityksen, joiden pohjalta tarkempi ymmärrys tyypillisimmistä alaraajojen virheasennoista ja niiden hoitomuodoista tapahtuu. Lopuksi toimme esille keinoja, joilla pystytään vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi alaraajojen virheasentojen syntyyn. Opetustilanteen lopuksi keräsimme kohderyhmältämme palautteen kirjallisesti, joka auttoi meitä arvioimaan opinnäytetyöprosessin onnistumista. Oppaan valmistaminen aiheestamme terveydenhoitajille olisi hyvä jatkotutkimusaihe, jolla olisi kauaskantoisia vaikutuksia.
Halusimme painottaa opinnäytetyössämme terveydenhoitajan roolia lasten alaraajojen virheasentojen ennaltaehkäisyssä ja sitä, kuinka virheasentojen tunnistaminen lapsuudessa ennaltaehkäisee toimintakyvyn muutoksia aikuisiällä. Kouluterveydenhuoltoon kuuluvat lakisääteiset terveystarkastukset, joilla pyritään edistämään lapsen kasvua ja kehitystä. Terveystarkastusten yhteydessä terveydenhoitajalla on merkittävä asema alaraajojen virheasentojen tunnistamisessa. Tunnistamisen ehtona on tietämys alaraajojen normaalista rakenteesta ja toiminnasta sekä kasvusta ja kehityksestä, minkä pohjalta ymmärrys normaalin ja virheellisen rakenteen erosta toteutuu.
Tuotekehityksen lopputuote, eli opetusmateriaali koostui erilaisista osa-alueista. Opetusmateriaalissa tuotiin esille terveydenhoitajan rooli alaraajojen virheasentojen ennaltaehkäisevässä työssä ja jalkaterapeutin ammatinkuva. Lisäksi toimme esille alaraajojen normaalin rakenteen ja toiminnan sekä lasten alaraajojen kasvun ja kehityksen, joiden pohjalta tarkempi ymmärrys tyypillisimmistä alaraajojen virheasennoista ja niiden hoitomuodoista tapahtuu. Lopuksi toimme esille keinoja, joilla pystytään vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi alaraajojen virheasentojen syntyyn. Opetustilanteen lopuksi keräsimme kohderyhmältämme palautteen kirjallisesti, joka auttoi meitä arvioimaan opinnäytetyöprosessin onnistumista. Oppaan valmistaminen aiheestamme terveydenhoitajille olisi hyvä jatkotutkimusaihe, jolla olisi kauaskantoisia vaikutuksia.