Suuhygienisti ja terveydenhoitaja lasten suun terveyden edistämisessä : case-harjoitteet simulaatio-opetuksessa
Saarikko, Viivi; Hämäläinen, Milla; Tuononen, Jasmine (2016)
Saarikko, Viivi
Hämäläinen, Milla
Tuononen, Jasmine
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417273
Tiivistelmä
Suuhygienisti ja terveydenhoitaja toimivat molemmat lasten terveyden edistäjinä. Yhteistyö ammattiryhmien välillä helpottaa terveyden edistämistyötä. Kun potilas saa yhteneviä ohjeita usealta eri terveydenalan asiantuntijalta, siirtyvät kerrotut asiat paremmin käytäntöön. Lasten suun terveyden edistäminen ja moniammatillinen yhteistyö yhdistyvät tässä opinnäytetyössä, jossa opiskelijat pääsivät simulaatio-opetuksen avulla opiskelemaan näitä kahta asiaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön haastavia ja motivoivia case-harjoitteita lasten ja perheen suun terveyteen liittyen. Työn tavoitteena oli antaa terveydenhoitajaopiskelijoille tilaisuus harjoitella ja parantaa ammatillista osaamistaan lasten suun terveyden arviointiin liittyen sekä antaa mahdollisuus suuhygienistiopiskelijoille harjoittaa asiantuntijan roolia. Tavoitteena oli myös lisätä moniammatillisuutta suuhygienisti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden välillä, jotta yhteistyö vahvistuisi ja siirtyisi vaivattomammin työelämään.
Aihe opinnäytetyölle tuli Savonia-ammattikorkeakoulun tarpeesta saada case-harjoitteiden käsikirjoituksia lasten suun terveydestä terveydenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoiden yhteiseen simulaatiopäivään. Työn taustatiedoksi käsiteltiin teoriaa ammattikorkeakoulupedagogiikasta, simulaatiopedagogiikasta ja case-oppimisesta sekä terveydenhoitajan työtä määrittelevästä valtioneuvoston asetuksesta koskien neuvolatoimintaa, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa sekä lasten ja nuorten ehkäisevää suun terveydenhuoltoa. Työtä varten selvitettiin myös kuinka suun terveyttä käsitellään Savonia-ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajien koulutuksessa. Näiden teorioiden pohjalta tuotettiin neljä case-harjoitetta. Ensimmäisessä case-harjoitteessa käsiteltiin maahanmuuttajatapauksen avulla, kuinka yhteisen kielen puute heikentää kommunikaatiota ja miten kulttuurierot voivat vaikuttaa suuhygieniatottumuksiin. Case-harjoitteen tavoitteena on, että terveydenhoitaja osaa antaa yksilöllistä terveys-kasvatusta ja ohjata perheen jatkohoitoon. Toisessa case-harjoitteessa tarkoituksena oli korostaa vanhempien vastuuta, myös omatoimisten lasten suun omahoidon valvomisessa. Tavoitteena oli kertoa vanhempien vastuun lisäksi harjaustuloksen tarkastamisen merkityksestä. Kolmannen case-harjoitteen tarkoitus oli opettaa terveydenhoitajaopiskelijoille odottavan perheen suun terveyden kannalta tärkeimmät asiat, kuten streptokokki mutans -bakteeritartunnan välttäminen sekä vanhempien esimerkki suun omahoidossa. Tavoitteena oli, että opiskelija osaa erottaa odottavan perheen suun terveyden kannalta tärkeimmät asiat. Neljännen case-harjoitteen tarkoitus oli, että opiskelija osaa erottaa vaarattoman hematooman hampaan puhkeamiseen liittyen sekä huolestuttavan plakin kertymisen lapsen etuhampaiden pinnalle. Tavoitteena oli, että terveydenhoitaja kiinnittää huomiota myös limakalvomuutoksiin hampaiden plakin huomioimisen lisäksi.
Päivä toteutettiin toukokuussa 2016. Päivän lopuksi kerättiin palautetta, jonka avulla case-harjoitteita oli tarkoitus kehittää tarvittaessa. Palaute oli pääosin positiivista, kummaltakin opiskelijaryhmältä sekä opettajilta. Case-harjoitteet toimivat käytännössä hyvin ja ne päädyttiin säilyttämään lähes alkuperäisinä. Opiskelijoiden mielestä simulaatiopäivä oli hyödyllinen ja he kokivat sen edistävän oppimistaan. Opettajista simulaatiot olivat toimiva tapa oppia suun terveydestä ja harjoittaa moniammatillista yhteistyötä eri alojen välillä. Tarkoituksena on hyödyntää kirjoitettuja case-harjoitteita jatkossakin terveydenhoitajien ja suuhygienistien koulutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön haastavia ja motivoivia case-harjoitteita lasten ja perheen suun terveyteen liittyen. Työn tavoitteena oli antaa terveydenhoitajaopiskelijoille tilaisuus harjoitella ja parantaa ammatillista osaamistaan lasten suun terveyden arviointiin liittyen sekä antaa mahdollisuus suuhygienistiopiskelijoille harjoittaa asiantuntijan roolia. Tavoitteena oli myös lisätä moniammatillisuutta suuhygienisti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden välillä, jotta yhteistyö vahvistuisi ja siirtyisi vaivattomammin työelämään.
Aihe opinnäytetyölle tuli Savonia-ammattikorkeakoulun tarpeesta saada case-harjoitteiden käsikirjoituksia lasten suun terveydestä terveydenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoiden yhteiseen simulaatiopäivään. Työn taustatiedoksi käsiteltiin teoriaa ammattikorkeakoulupedagogiikasta, simulaatiopedagogiikasta ja case-oppimisesta sekä terveydenhoitajan työtä määrittelevästä valtioneuvoston asetuksesta koskien neuvolatoimintaa, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa sekä lasten ja nuorten ehkäisevää suun terveydenhuoltoa. Työtä varten selvitettiin myös kuinka suun terveyttä käsitellään Savonia-ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajien koulutuksessa. Näiden teorioiden pohjalta tuotettiin neljä case-harjoitetta. Ensimmäisessä case-harjoitteessa käsiteltiin maahanmuuttajatapauksen avulla, kuinka yhteisen kielen puute heikentää kommunikaatiota ja miten kulttuurierot voivat vaikuttaa suuhygieniatottumuksiin. Case-harjoitteen tavoitteena on, että terveydenhoitaja osaa antaa yksilöllistä terveys-kasvatusta ja ohjata perheen jatkohoitoon. Toisessa case-harjoitteessa tarkoituksena oli korostaa vanhempien vastuuta, myös omatoimisten lasten suun omahoidon valvomisessa. Tavoitteena oli kertoa vanhempien vastuun lisäksi harjaustuloksen tarkastamisen merkityksestä. Kolmannen case-harjoitteen tarkoitus oli opettaa terveydenhoitajaopiskelijoille odottavan perheen suun terveyden kannalta tärkeimmät asiat, kuten streptokokki mutans -bakteeritartunnan välttäminen sekä vanhempien esimerkki suun omahoidossa. Tavoitteena oli, että opiskelija osaa erottaa odottavan perheen suun terveyden kannalta tärkeimmät asiat. Neljännen case-harjoitteen tarkoitus oli, että opiskelija osaa erottaa vaarattoman hematooman hampaan puhkeamiseen liittyen sekä huolestuttavan plakin kertymisen lapsen etuhampaiden pinnalle. Tavoitteena oli, että terveydenhoitaja kiinnittää huomiota myös limakalvomuutoksiin hampaiden plakin huomioimisen lisäksi.
Päivä toteutettiin toukokuussa 2016. Päivän lopuksi kerättiin palautetta, jonka avulla case-harjoitteita oli tarkoitus kehittää tarvittaessa. Palaute oli pääosin positiivista, kummaltakin opiskelijaryhmältä sekä opettajilta. Case-harjoitteet toimivat käytännössä hyvin ja ne päädyttiin säilyttämään lähes alkuperäisinä. Opiskelijoiden mielestä simulaatiopäivä oli hyödyllinen ja he kokivat sen edistävän oppimistaan. Opettajista simulaatiot olivat toimiva tapa oppia suun terveydestä ja harjoittaa moniammatillista yhteistyötä eri alojen välillä. Tarkoituksena on hyödyntää kirjoitettuja case-harjoitteita jatkossakin terveydenhoitajien ja suuhygienistien koulutuksessa.