Markkina-analyysi : Case: Pii Poo Oy
Ranto, Lauri (2016)
Ranto, Lauri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Pii Poo Oy:n markkinoita sekä kilpailijoita. Tavoitteena oli toteuttaa markkina-analyysi, jonka pohjalta yrityksen avainhenkilöt voivat toteuttaa sekä taloudellisia että strategisia päätöksiä esimerkiksi yrityslaajennusta toteutettaessa.
Teoriaosuudessa käsitellään markkina-analyysiä kasvun tukena, liiketoimintastrategiaa sekä kilpailun eri osa-alueita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen hyviä ja huonoja ominaisuuksia, nykytilanne markkinoilla sekä kilpailijat ja niiden vetovoimaisuus. Tutkimusmenetelminä käytettiin avainhenkilöhaastattelun lisäksi benchmarkingia ja SWOT-analyysiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrityksellä on vielä paljon kehitettävää toiminnassaan, mikä on ymmärrettävää, koska yritys on ollut toiminnassa vasta noin puoli vuotta. Tuloksista selviää, miten asiakasmääriä saataisiin kasvatettua, miten liikkeitä voitaisiin kehittää ja miten vuosittaista rakennustapahtumaa ja sen saavuttamaa volyymiä saataisiin kehitettyä.
Lopuksi tässä työssä on esitelty toimenpide-ehdotuksia, joilla yrityksen toimintaa voitaisiin kehittää. Toimenpide-ehdotukset ovat vastauksia ongelmiin, jotka tulevat esiin avainhenkilöhaastattelussa ja SWOT-analyysissä.
Teoriaosuudessa käsitellään markkina-analyysiä kasvun tukena, liiketoimintastrategiaa sekä kilpailun eri osa-alueita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen hyviä ja huonoja ominaisuuksia, nykytilanne markkinoilla sekä kilpailijat ja niiden vetovoimaisuus. Tutkimusmenetelminä käytettiin avainhenkilöhaastattelun lisäksi benchmarkingia ja SWOT-analyysiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrityksellä on vielä paljon kehitettävää toiminnassaan, mikä on ymmärrettävää, koska yritys on ollut toiminnassa vasta noin puoli vuotta. Tuloksista selviää, miten asiakasmääriä saataisiin kasvatettua, miten liikkeitä voitaisiin kehittää ja miten vuosittaista rakennustapahtumaa ja sen saavuttamaa volyymiä saataisiin kehitettyä.
Lopuksi tässä työssä on esitelty toimenpide-ehdotuksia, joilla yrityksen toimintaa voitaisiin kehittää. Toimenpide-ehdotukset ovat vastauksia ongelmiin, jotka tulevat esiin avainhenkilöhaastattelussa ja SWOT-analyysissä.