Talotekniikan opetus- ja oppimisympäristön kehittäminen Tampereen seudun ammattiopiston Oriveden yksikössä
Mäntylä, Tommi (2016)
Mäntylä, Tommi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517430
Tiivistelmä
Teen opinnäytetyöni Tampereen seudun ammattiopistolle (TREDU), joka on Tampereen ammattiopiston (TAO) ja Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymän (PIRKO) yhteenliittymä. Tampereen seudun ammattiopisto on toiseksi suurin koulutuksen järjestäjä Suomessa. Talotekniikan opetusta järjestetään kahdessa toimipisteessä, Orivedellä ja Tampereella. Aloittavia ryhmiä on vuosittain neljä, joista yksi toteutetaan Orivedellä ja kolme Tampereella. Kuluvana vuonna uusi opetussuunnitelma on otettu käyttöön myös talotekniikassa. Arviointi on muuttunut osaamisperusteiseksi, jonka takia harjoitustöiden on oltava yhä enemmän työelämälähtöisiä.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kartoittaa, millaisia vaatimuksia talotekniikan opettajat asettavat oppimisympäristölle ja millaisia ehdotuksia heillä on opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi talotekniikassa. Talotekniikan opettajien näkemyksiä kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kaikilla kyselyyn valituilla opettajilla on laaja ja monipuolinen kokemus talotekniikan alalla.
Tutkimuksen teoreettinen tausta perustuu Nuikkisen (2009) väitöskirjassaan esittämään jäsentelyyn oppimisympäristöstä. Hän erottaa oppimisympäristön rakenteessa fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja pedagogisen ympäristön. Oppilaitoksen päätehtävää – opetusta – leimaa tänä päivänä sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka toteuttaminen käytännössä asettaa suuria vaatimuksia niin opettajien opetustaidoille kuin oppimisympäristöllekin.
Talotekniikan opettajien vastaukset olivat suurelta osin yhdensuuntaisia. Tutkimus nosti esille viisi tärkeää kehittämiskohdetta: tilat, konekanta, opettajan työpiste, mallityöt sekä opetus- ja oppimisprosessiin liittyvät tekijät. Opettajien toivelistalla toistuivat hyvä akustiikka, tasaiset lattiapinnat, varasto harjoitustöille sekä riittävä lämpö ja valo työsaleihin.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kartoittaa, millaisia vaatimuksia talotekniikan opettajat asettavat oppimisympäristölle ja millaisia ehdotuksia heillä on opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi talotekniikassa. Talotekniikan opettajien näkemyksiä kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kaikilla kyselyyn valituilla opettajilla on laaja ja monipuolinen kokemus talotekniikan alalla.
Tutkimuksen teoreettinen tausta perustuu Nuikkisen (2009) väitöskirjassaan esittämään jäsentelyyn oppimisympäristöstä. Hän erottaa oppimisympäristön rakenteessa fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja pedagogisen ympäristön. Oppilaitoksen päätehtävää – opetusta – leimaa tänä päivänä sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka toteuttaminen käytännössä asettaa suuria vaatimuksia niin opettajien opetustaidoille kuin oppimisympäristöllekin.
Talotekniikan opettajien vastaukset olivat suurelta osin yhdensuuntaisia. Tutkimus nosti esille viisi tärkeää kehittämiskohdetta: tilat, konekanta, opettajan työpiste, mallityöt sekä opetus- ja oppimisprosessiin liittyvät tekijät. Opettajien toivelistalla toistuivat hyvä akustiikka, tasaiset lattiapinnat, varasto harjoitustöille sekä riittävä lämpö ja valo työsaleihin.