Markkinointiviestintäsuunnitelman laadinta tulevalle matkailualan start-up yritykselle
Tammi, Karoliina (2016)
Tammi, Karoliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia tulevalle matkailualan start-up yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma. Start-up yrityksen liikeideana on tarjota extreme-painotteisia luontomatkailun ohjelmapalveluita Suomessa kansainvälisille nuorille aikuisille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa laaditulla markkinointiviestintäsuunnitelmalla yrittäjälle markkinoinnillista suuntaviivaa liiketoiminnan aloittamisvaiheessa. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia yritykselle käytännönläheinen markkinointiviestintäsuunnitelma alustavine budjettilaskelmineen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, millainen on markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi ja mitä eri viestinnän keinoja yritys voi hyödyntää markkinointiviestinnässään. Teoriatietoa kerättiin alan kirjallisuudesta sekä internet-artikkeleista. Tutkimuksessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli yrittäjän kanssa käyty teemahaastattelu, joka pidettiin Skypen välityksellä lokakuussa 2016. Tutkimusaineisto analysointiin työhön teemoittain, jonka perusteella markkinointiviestintäsuunnitelma laadittiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin käsitys markkinointiviestintäsuunnitelman laadinnan vaiheista ja eri viestintäkeinoista sekä laadittiin yritykselle rajalliseen budjettiin sopiva markkinointiviestintäsuunnitelma. Vaikka yritystä ei ole vielä perustettu, antaa laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma tukea liiketoiminnan aloittamiseen ja sen avulla yrittäjä voi aloittaa markkinointiviestinnän toteutuksen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, millainen on markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi ja mitä eri viestinnän keinoja yritys voi hyödyntää markkinointiviestinnässään. Teoriatietoa kerättiin alan kirjallisuudesta sekä internet-artikkeleista. Tutkimuksessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli yrittäjän kanssa käyty teemahaastattelu, joka pidettiin Skypen välityksellä lokakuussa 2016. Tutkimusaineisto analysointiin työhön teemoittain, jonka perusteella markkinointiviestintäsuunnitelma laadittiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin käsitys markkinointiviestintäsuunnitelman laadinnan vaiheista ja eri viestintäkeinoista sekä laadittiin yritykselle rajalliseen budjettiin sopiva markkinointiviestintäsuunnitelma. Vaikka yritystä ei ole vielä perustettu, antaa laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma tukea liiketoiminnan aloittamiseen ja sen avulla yrittäjä voi aloittaa markkinointiviestinnän toteutuksen.