Kulturellin baarikierroksen tuotteistaminen
Eklin, Tuija (2016)
Eklin, Tuija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517566
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisessa muodossa. Tämän opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee opinnäytetyön tekemistä, kulttuuritaustaa työlle, matkailutuotteen tuotteistamista, asiakkaan palvelupolkua ja markkinointia.
Työn tarkoitus oli selvittää olisiko työn tilaajan, Dream Hostellin, asiakkaat kiinnostuneet osallistumaan kehittämälleni ja järjestämälleni Kulturellille baarikierrokselle. Tarkoitus oli tehdä kysely hostellin asiakkaiden kiinnostuneisuudesta tuotepakettia kohtaan verkossa käyttäen hostellin käyttämää sosiaalista mediaa apuna, hankkia yhteistyökumppaneita Tampereen vanhimmista ravintoloista ja testiryhmä testaamaan kierrosta käyttäen apuna Facebook-sivuston tapahtuma-toimintoa. Kulturelli baarikierros kehitettiin, koska sellaista ei ole ollut ennen olemassa.
Yhteistyötä tehtiin kolmen eri ravintolan kanssa ja heidän kanssaan solmittiin myös yhteistyösopimukset. Kulturelli baarikierros järjestettiin heinäkuussa ja osanottajan eivät olleet hostellin asiakkaita. Kierroksen jälkeen keräsin asiakaspalautetta osanottajilta itse suunnittelemallani palautelomakkeella. Sen tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, oliko Kulturelli baarikierros onnistunut ja mitä asiakkaat olisivat toivoneet mah-dollisesti lisää. Asiakaspalautteet on kirjoitettu auki ja lomakkeet löytyvät työn lopusta. Tutkimuksissa on käytetty laadullista ja määrällistä tutkimusta, jotta on saatu tarpeeksi vastauksia ja hyödytty niistä tarpeeksi.
Kulturelli baarikierros testattiin pienellä testiryhmällä ja toinenkin kierros oli suunnit-teilla järjestää, mutta osanottajia ei ollut tarpeeksi, jotta kierrosta olisi voitu järjestää. Palautetta en saanut tarpeeksi kierroksesta, jotta sitä olisi voinut kehittää niiden perusteella, koska osanottajia oli vain kolme. Markkinointi olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin, mutta sitä en voinut tehdä, koska olin kesällä muissa töissä ja en tiennyt ajoissa koska minulla oli vapaa ilta. Jatkossa kierrosta voi järjestää varmasti ja markkinoida jo keväästä lähtien, jos vain sopiva opas löytyy.
Työn tarkoitus oli selvittää olisiko työn tilaajan, Dream Hostellin, asiakkaat kiinnostuneet osallistumaan kehittämälleni ja järjestämälleni Kulturellille baarikierrokselle. Tarkoitus oli tehdä kysely hostellin asiakkaiden kiinnostuneisuudesta tuotepakettia kohtaan verkossa käyttäen hostellin käyttämää sosiaalista mediaa apuna, hankkia yhteistyökumppaneita Tampereen vanhimmista ravintoloista ja testiryhmä testaamaan kierrosta käyttäen apuna Facebook-sivuston tapahtuma-toimintoa. Kulturelli baarikierros kehitettiin, koska sellaista ei ole ollut ennen olemassa.
Yhteistyötä tehtiin kolmen eri ravintolan kanssa ja heidän kanssaan solmittiin myös yhteistyösopimukset. Kulturelli baarikierros järjestettiin heinäkuussa ja osanottajan eivät olleet hostellin asiakkaita. Kierroksen jälkeen keräsin asiakaspalautetta osanottajilta itse suunnittelemallani palautelomakkeella. Sen tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, oliko Kulturelli baarikierros onnistunut ja mitä asiakkaat olisivat toivoneet mah-dollisesti lisää. Asiakaspalautteet on kirjoitettu auki ja lomakkeet löytyvät työn lopusta. Tutkimuksissa on käytetty laadullista ja määrällistä tutkimusta, jotta on saatu tarpeeksi vastauksia ja hyödytty niistä tarpeeksi.
Kulturelli baarikierros testattiin pienellä testiryhmällä ja toinenkin kierros oli suunnit-teilla järjestää, mutta osanottajia ei ollut tarpeeksi, jotta kierrosta olisi voitu järjestää. Palautetta en saanut tarpeeksi kierroksesta, jotta sitä olisi voinut kehittää niiden perusteella, koska osanottajia oli vain kolme. Markkinointi olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin, mutta sitä en voinut tehdä, koska olin kesällä muissa töissä ja en tiennyt ajoissa koska minulla oli vapaa ilta. Jatkossa kierrosta voi järjestää varmasti ja markkinoida jo keväästä lähtien, jos vain sopiva opas löytyy.