S&OP-prosessin implementointi ja kehittäminen
Seppä, Hannu (2016)
Seppä, Hannu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717735
Tiivistelmä
Opinnäyte tehtiin suomalaiselle elintarvikeyritykselle Apetit Ruoka Oy. Tarkoituksena oli implementoida sales and operations planning prosessin mukainen toimintamalli yrityksen tuoretuotetoiminnolle. Tällä haluttiin parantaa yrityksen sisäistä tiedonkulkua ja luoda yksi keskitetty kysyntäennuste, johon yrityksen kaikki sisäiset sidosryhmät olivat sitoutuneet. Toimintamallista ei luotu matemaattista vaan operatiivinen malli ja toimintamallin tueksi yritykseen hankittiin erillinen kysynnänennustamisohjelmisto. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi, miten lähtötilanteesta, jossa yrityksessä ei ollut sales and operations planning -prosessin mukaista toimintaa, päädyttiin erilaisten kokeilujen ja kertyneen kokemuksen myötä valittuun malliin.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa analysoitiin ensin lähtötilanne haastattelemalla kohdeyrityksen eri avainhenkilöitä. Hankkeessa benchmarkattiin lisäksi toista elintarvikealalla toimivaa yritystä, jossa sales and operations -prosessin mukainen malli toimi erinomaisesti. Haastatteluita sekä benchmarkausta apuna käyttäen verrattiin lähtötilannetta sales and operations planning -viitekehyksen teoriaan. Teoriaa sekä benchmarkausta apuna käyttäen pystyttiin tunnistamaan ongelmakohtia ja muutostarpeita, joita parantamalla voitiin saavuttaa tavoiteltu malli.
Kehittämishankkeen lopputuloksena kohdeyritykseen saatiin luotua sales and operations planning -prosessin mukainen aihio, jonka henkilöstö on ottanut hyvin vastaan ja jota ilman päivittäinen työnteko ei olisi mielekästä. Luotu prosessi ohjaa ja kannustaa yrityksen eri sidosryhmät keskustelemaan toistensa kanssa aktiivisesti ja käymään läpi päivittäisiä asioita. Täten Apetit Ruoka Oy:n toiminnasta on tullut tehokkaampaa. Tämän aihion pohjalta prosessia tullaan kehittämään aktiivisesti lähitulevaisuudessa ja se tullaan ulottamaan myös yrityksen muihin liiketoimintoihin tavoitteena sales and operations planning -prosessin mukainen ideaalitilanne.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa analysoitiin ensin lähtötilanne haastattelemalla kohdeyrityksen eri avainhenkilöitä. Hankkeessa benchmarkattiin lisäksi toista elintarvikealalla toimivaa yritystä, jossa sales and operations -prosessin mukainen malli toimi erinomaisesti. Haastatteluita sekä benchmarkausta apuna käyttäen verrattiin lähtötilannetta sales and operations planning -viitekehyksen teoriaan. Teoriaa sekä benchmarkausta apuna käyttäen pystyttiin tunnistamaan ongelmakohtia ja muutostarpeita, joita parantamalla voitiin saavuttaa tavoiteltu malli.
Kehittämishankkeen lopputuloksena kohdeyritykseen saatiin luotua sales and operations planning -prosessin mukainen aihio, jonka henkilöstö on ottanut hyvin vastaan ja jota ilman päivittäinen työnteko ei olisi mielekästä. Luotu prosessi ohjaa ja kannustaa yrityksen eri sidosryhmät keskustelemaan toistensa kanssa aktiivisesti ja käymään läpi päivittäisiä asioita. Täten Apetit Ruoka Oy:n toiminnasta on tullut tehokkaampaa. Tämän aihion pohjalta prosessia tullaan kehittämään aktiivisesti lähitulevaisuudessa ja se tullaan ulottamaan myös yrityksen muihin liiketoimintoihin tavoitteena sales and operations planning -prosessin mukainen ideaalitilanne.