Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden sekä kiusaamisen esiintyminen ja ennaltaehkäiseminen eteläsuomalaisen kunnan ylä- ja yhtenäiskouluissa
Häärä, Tuovi (2016)
Häärä, Tuovi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417119
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella työssä kohdattuja uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteita ja selvittää niiden ennaltaehkäisemisen keinoja eteläsuomalaisen kunnan viidellä ylä- ja yhtenäiskoululla. Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden lisäksi koulukiusaaminen eri muotoineen oli mukana työssäni. Työn tavoitteena oli selvittää myös sitä, millä tavalla koulujen toimintamallit uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden osalta ovat koulujen opettajien, koulunkäynninohjaajien ja rehtoreiden tiedossa niin ohjeistuksien kuin raportointikäytäntöjen osalta ja miten ne käytännössä ovat toteutuneet. Opinnäytetyöni aihe nousi toiveena kunnan turvallisuusorganisaatiosta ja työn tavoite oli tuottaa tietoa ylä- ja yhtenäiskoulujen uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteisiin ja turvallisuustyöhön liittyvistä kehittämistarpeista ja aiheista. Tavoitteena oli, että opinnäytetyöni kautta saatu tieto voisi toimia pohjana kunnan omalle kehittämistyölle aiheessa.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen työ ja aineisto on kerätty kyselylomakkeella syksyllä 2016 eteläsuomalaisen kunnan viidellä ylä- ja yhtenäiskoululla. Kysely oli tarkoitettu koulujen opettajille, koulunkäynninohjaajille ja rehtoreille. Kyselylomake piti sisällään 88 strukturoitua kysymystä ja kolme avointa kysymystä. Aineisto on analysoitu SPSS - tilastointiohjelmalla ja taulukoitu sekä frekvenssijakaumin että koontitaulukoin työssä esiteltäväksi.
Työn tulosten mukaan kunnan viidellä ylä- ja yhtenäiskoululla esiintyy säännöllisesti uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteita. Opetushenkilökuntaan kohdentuva väkivalta on pääosin solvaamista, sanallista uhkailua ja huutamista mutta myös fyysisen väkivallan kokemuksia esiintyi vastaajilla. Opetushenkilökuntaan kohdentui oppilaiden vanhempien tai oppilaiden muiden läheisten taholta väkivaltaa solvaamisena, sanallisena uhkaamisena tai huutamisena huomattavissa määrin. Oppilaiden keskinäistä väkivaltaa vastaajat olivat kohdanneet toistuvasti ja sanallisen väkivallan lisäksi fyysistä väkivaltaa esiintyi oppilaiden kesken runsaammin kuin vastaajiin kohdentuvana.
Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteisiin liittyvät toimintamallit ja ohjeistukset olivat pääosin vastanneiden tiedossa, mutta tiedoissa ilmeni myös puutteita. Perehdytyksen osalta uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden ja niihin liittyvien ohjeiden ja raportointikäytäntöjen läpikäyminen on tulosten perusteella kehittämistä kaipaava toimenpide. Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteista ei raportoida kouluista ulospäin tulosten perusteella säännöllisesti esimerkiksi työsuojeluun, eikä vuonna 2014 kunnalla käyttöön otettua ilmoituslomaketta oltu käytetty eteenpäin raportointiin juurikaan.
Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisemiseen nousi kyselyyn vastanneilta toiveita perehdytyksen, ohjeiden säännöllisen läpikäymisen ja kertaamisen ja yhteisten linjojen muodossa. Vastaajat toivoivat ohjeistuksiin ja käytänteisiin selkeyttä ja sitä, että uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteisiin liittyviä asioita pidettäisiin esillä arjessa enemmän jolloin tieto ja toimintatavat olisivat enemmän läsnä. Tilanteisiin puuttuminen ja nollatoleranssi uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden osalta koettiin tärkeänä. Ennaltaehkäisemisen näkökulmasta tuotiin esille myös luokkakokojen rajoittamista ja yksittäisten oppilaiden oireiluun reagoimista hyvissä ajoin niin oppilaan itsensä kuin muiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta.
Asiasanat: työturvallisuus, väkivalta, koulukiusaaminen, ennaltaehkäiseminen
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen työ ja aineisto on kerätty kyselylomakkeella syksyllä 2016 eteläsuomalaisen kunnan viidellä ylä- ja yhtenäiskoululla. Kysely oli tarkoitettu koulujen opettajille, koulunkäynninohjaajille ja rehtoreille. Kyselylomake piti sisällään 88 strukturoitua kysymystä ja kolme avointa kysymystä. Aineisto on analysoitu SPSS - tilastointiohjelmalla ja taulukoitu sekä frekvenssijakaumin että koontitaulukoin työssä esiteltäväksi.
Työn tulosten mukaan kunnan viidellä ylä- ja yhtenäiskoululla esiintyy säännöllisesti uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteita. Opetushenkilökuntaan kohdentuva väkivalta on pääosin solvaamista, sanallista uhkailua ja huutamista mutta myös fyysisen väkivallan kokemuksia esiintyi vastaajilla. Opetushenkilökuntaan kohdentui oppilaiden vanhempien tai oppilaiden muiden läheisten taholta väkivaltaa solvaamisena, sanallisena uhkaamisena tai huutamisena huomattavissa määrin. Oppilaiden keskinäistä väkivaltaa vastaajat olivat kohdanneet toistuvasti ja sanallisen väkivallan lisäksi fyysistä väkivaltaa esiintyi oppilaiden kesken runsaammin kuin vastaajiin kohdentuvana.
Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteisiin liittyvät toimintamallit ja ohjeistukset olivat pääosin vastanneiden tiedossa, mutta tiedoissa ilmeni myös puutteita. Perehdytyksen osalta uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden ja niihin liittyvien ohjeiden ja raportointikäytäntöjen läpikäyminen on tulosten perusteella kehittämistä kaipaava toimenpide. Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteista ei raportoida kouluista ulospäin tulosten perusteella säännöllisesti esimerkiksi työsuojeluun, eikä vuonna 2014 kunnalla käyttöön otettua ilmoituslomaketta oltu käytetty eteenpäin raportointiin juurikaan.
Uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisemiseen nousi kyselyyn vastanneilta toiveita perehdytyksen, ohjeiden säännöllisen läpikäymisen ja kertaamisen ja yhteisten linjojen muodossa. Vastaajat toivoivat ohjeistuksiin ja käytänteisiin selkeyttä ja sitä, että uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteisiin liittyviä asioita pidettäisiin esillä arjessa enemmän jolloin tieto ja toimintatavat olisivat enemmän läsnä. Tilanteisiin puuttuminen ja nollatoleranssi uhka-, vaara- ja väkivaltatilanteiden osalta koettiin tärkeänä. Ennaltaehkäisemisen näkökulmasta tuotiin esille myös luokkakokojen rajoittamista ja yksittäisten oppilaiden oireiluun reagoimista hyvissä ajoin niin oppilaan itsensä kuin muiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta.
Asiasanat: työturvallisuus, väkivalta, koulukiusaaminen, ennaltaehkäiseminen