Seniorit Mäntän Klubin toimintaympäristössä
Rantanen, Sanna-Maija (2016)
Rantanen, Sanna-Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Hotelli-Ravintola Mäntän Klubin matkailupalveluja seniorimatkailijoille. Klubilla senioreiden matkailun kasvu ja tutkijan kiinnostus vieraanvaraisuutta ja elämyksellisyyttä kohtaan johtivat toimeksiantoon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia matkailijoita seniorit ovat ja millaisia elämystuotteita Klubin pitää heille kehittää sekä mitkä ovat ne markkinointikanavat, joiden avulla Klubi tavoittaa seniorit. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2016 määrällisenä tutkimuksena paperisena kyselylomakkeena valikoimattomalle joukolle Mäntän Klubin asiakkaille. Koska tutkimuksessa painottui matkailun kehittäminen juuri Klubin toimintaympäristössä, tarkasteltiin teoriassa Mänttä-Vilppulaa matkailualueena, Taidekaupungin matkailustrategiaa, senioreita matkailijoina, markkinointia sekä elämysteoriaa.
Vastauksia kyselyyn saatiin vähän, koska ajankohta oli huono. Tästä huolimatta vastaukset käsiteltiin tilastollisesti. On kuitenkin huomioitava, että saatuja tuloksia ei vähäisyydestä johtuen voi yleistää. Saaduista tuloksista kuitenkin selvisi, että koulutetuilla senioreilla on rahaa käytössään ja he asuvat kahden aikuisen taloudessa kaupungissa. Kotimaassa matkaillessaan he suosivat useamman päivän pituista omatoimimatkailua. Matkakohteessaan he majoittuvat hotelleihin ja haluavat nauttia lähituotteista ja paikallisesta gastronomiasta. Mänttään heitä houkutteli taide, lähiruoka ja luonto. Syksyllä ja talvella he haluaisivat ulkoilla, hiihtää ja nauttia kulttuuritapahtumista. Tietoa matkakohteestaan he saavat tuttujen suosituksista, esitteistä ja internetistä. Myös omat, aiemmat hyvät kokemukset houkuttelevat heitä kohteeseen uudelleen.
Luontoa, ulkoilua, perinteitä ja kulttuuria arvostaville senioreille, jotka haluavat hiihtää, ideoitiin elämyksellistä hiihtoa Klubin toimintaympäristöä hyödyntäen. Lisäksi kaupungin nähtävyyksistä toiseen liikkumiseen ideoitiin potkukelkkailua. Markkinoinnin kehittämiseksi ehdotettiin markkinointia myös paikkakunnan ihmisille, jotta he kertoisivat tuotteista ja palveluista tutuilleen ja sukulaisilleen. Omasta kaupungistaan ylpeät ja innostuneet asukkaat markkinoivat kuin itsestään kotikaupunkiaan muille ja luovat samalla positiivista kaupunki-imagoa, mikä hyödyttää kaikkia sen asukkaita ja toimijoita.
Vastauksia kyselyyn saatiin vähän, koska ajankohta oli huono. Tästä huolimatta vastaukset käsiteltiin tilastollisesti. On kuitenkin huomioitava, että saatuja tuloksia ei vähäisyydestä johtuen voi yleistää. Saaduista tuloksista kuitenkin selvisi, että koulutetuilla senioreilla on rahaa käytössään ja he asuvat kahden aikuisen taloudessa kaupungissa. Kotimaassa matkaillessaan he suosivat useamman päivän pituista omatoimimatkailua. Matkakohteessaan he majoittuvat hotelleihin ja haluavat nauttia lähituotteista ja paikallisesta gastronomiasta. Mänttään heitä houkutteli taide, lähiruoka ja luonto. Syksyllä ja talvella he haluaisivat ulkoilla, hiihtää ja nauttia kulttuuritapahtumista. Tietoa matkakohteestaan he saavat tuttujen suosituksista, esitteistä ja internetistä. Myös omat, aiemmat hyvät kokemukset houkuttelevat heitä kohteeseen uudelleen.
Luontoa, ulkoilua, perinteitä ja kulttuuria arvostaville senioreille, jotka haluavat hiihtää, ideoitiin elämyksellistä hiihtoa Klubin toimintaympäristöä hyödyntäen. Lisäksi kaupungin nähtävyyksistä toiseen liikkumiseen ideoitiin potkukelkkailua. Markkinoinnin kehittämiseksi ehdotettiin markkinointia myös paikkakunnan ihmisille, jotta he kertoisivat tuotteista ja palveluista tutuilleen ja sukulaisilleen. Omasta kaupungistaan ylpeät ja innostuneet asukkaat markkinoivat kuin itsestään kotikaupunkiaan muille ja luovat samalla positiivista kaupunki-imagoa, mikä hyödyttää kaikkia sen asukkaita ja toimijoita.