Majoitusyrityksen talousjohtamisen työkalut : Case: Levin Alppitalot Oy
Marjamäki, Laura (2016)
Marjamäki, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817868
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee majoitusyrityksen talousjohtamista ja siihen tarvittavia työkaluja. Aihetta käsitellään Levin Alppitalot Oy:n taloushallinnan kehittämisprojektin kautta. Työn tarkoituksena oli kartoittaa taloushallintoon liittyvät ongelmakohdat, lisätä henkilöstön ymmärrystä taloushallinnon lukuihin ja seurantaan sekä helpottaa päivittäistä toimintaa antaen aikaa enemmän myynti- ja asiakaspalvelutyöhön. Taloushallinnon tiedon reaaliaikaisuus ja oikeellisuus olivat myös tärkeässä roolissa koko työn ajan.
Levin Alppitaloille kilpailutettiin uudet tilitoimistopalvelut, jonka kautta otettiin käyttöön myös sähköinen kirjanpito-ohjelma sekä ostolaskupalvelu. Kirjanpidon raportointia karsittiin ja uusittiin, jotta tulosajoista saatiin yrityksen kannalta oikeellista tietoa varauksista. Ennen järjestelmän käyttöönottoa kustannustilirakenne muokattiin informatiivisemmaksi ja selkeämmäksi. Myös yrityksen sisäistä myynti- ja tunnuslukuseurantaa parannettiin ja yksinkertaistettiin. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta versiosta.
Työn tavoitteissa yrityksen arjen helpottamiseksi onnistuttiin. Sähköistämisen myötä tieto on saatavilla helpommin, ja se vähentää myös manuaalista työtä. Taloushallinnon lukujen seuranta helpottui uusien seurantamenetelmien, ymmärryksen ja tiedon oikeellisuuden kautta. Kehittämistyö kaikissa yrityksen toiminnoissa jatkuu edelleen parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi.
Levin Alppitaloille kilpailutettiin uudet tilitoimistopalvelut, jonka kautta otettiin käyttöön myös sähköinen kirjanpito-ohjelma sekä ostolaskupalvelu. Kirjanpidon raportointia karsittiin ja uusittiin, jotta tulosajoista saatiin yrityksen kannalta oikeellista tietoa varauksista. Ennen järjestelmän käyttöönottoa kustannustilirakenne muokattiin informatiivisemmaksi ja selkeämmäksi. Myös yrityksen sisäistä myynti- ja tunnuslukuseurantaa parannettiin ja yksinkertaistettiin. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta versiosta.
Työn tavoitteissa yrityksen arjen helpottamiseksi onnistuttiin. Sähköistämisen myötä tieto on saatavilla helpommin, ja se vähentää myös manuaalista työtä. Taloushallinnon lukujen seuranta helpottui uusien seurantamenetelmien, ymmärryksen ja tiedon oikeellisuuden kautta. Kehittämistyö kaikissa yrityksen toiminnoissa jatkuu edelleen parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi.