Markkinointisuunnitelma Provalmennus Oy:lle
Alin, Nikolai (2016)
Alin, Nikolai
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918019
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle luisteluvalmennusyritykselle, Provalmennus Oy:lle. Provalmennus Oy on pieni kahden hengen valmennusyritys, jonka toimialueena on eteläinen Suomi. Yritys tavoittelee laajennetun tuotetarjooman avulla liiketoiminnallista kasvua ja tätä varten yrityksessä tarvitaan suunnitelmallista markkinointia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, jota yrityksen henkilöstö pystyisi itsenäisesti toteuttamaan. Markkinointisuunnitelma sai luontevasti työkalupakkimaisen muodon ja nimeksi tuli Provalmennuksen Työkalupakki. Työkalupakki sisältää käytännöllisiä ehdotelmia ja malleja, työkaluja, yrityksen markkinoinnin tueksi ja sisällöksi. Provalmennuksen Työkalupakki ja sen sisältö on rajattu yrityksen budjetin mukaiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinoinnin ja yrittämisen perusteita. Näihin perusteisiin kuuluu markkinoinnin kilpailukeinot, markkinointiviestintä sekä markkinoinnin suunnittelu. Teoriaosuudessa käydään myös läpi lähtökohta-analyysit. Lähtökohta-analyyseissa selvitetään yrityksen kilpailijat sekä pääasialliset asiakaskohderyhmät. Opinnäytetyön laatimisessa on käytetty hyväksi alan kirjallisuutta, yrityksen henkilöstön kanssa käytyjä keskusteluja, yrityksen toiminnan observointia sekä internetistä löytyneitä alan lähteitä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykseen suunnatun työharjoittelun kanssa samaan aikaan, syksyllä 2016. Työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, mutta samalla itsenäisesti. Provalmennus Oy:stä ja sen toiminnasta, tavoitteista sekä suunnitelmista saatiin työharjoittelun aikana paljon tietoa observoimalla sekä toimitusjohtajan kanssa keskustelemalla. Näiden tietojen pohjalta pystyttiin rakentamaan selkeä ja yrityksen tarpeisiin sopiva markkinointisuunnitelma. Tämä opinnäytetyö on suunnattu Provalmennus Oy:lle, mutta sen soveltamista voisi hyvin harkita myös muihin pieniin valmennusalan yrityksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, jota yrityksen henkilöstö pystyisi itsenäisesti toteuttamaan. Markkinointisuunnitelma sai luontevasti työkalupakkimaisen muodon ja nimeksi tuli Provalmennuksen Työkalupakki. Työkalupakki sisältää käytännöllisiä ehdotelmia ja malleja, työkaluja, yrityksen markkinoinnin tueksi ja sisällöksi. Provalmennuksen Työkalupakki ja sen sisältö on rajattu yrityksen budjetin mukaiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinoinnin ja yrittämisen perusteita. Näihin perusteisiin kuuluu markkinoinnin kilpailukeinot, markkinointiviestintä sekä markkinoinnin suunnittelu. Teoriaosuudessa käydään myös läpi lähtökohta-analyysit. Lähtökohta-analyyseissa selvitetään yrityksen kilpailijat sekä pääasialliset asiakaskohderyhmät. Opinnäytetyön laatimisessa on käytetty hyväksi alan kirjallisuutta, yrityksen henkilöstön kanssa käytyjä keskusteluja, yrityksen toiminnan observointia sekä internetistä löytyneitä alan lähteitä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykseen suunnatun työharjoittelun kanssa samaan aikaan, syksyllä 2016. Työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, mutta samalla itsenäisesti. Provalmennus Oy:stä ja sen toiminnasta, tavoitteista sekä suunnitelmista saatiin työharjoittelun aikana paljon tietoa observoimalla sekä toimitusjohtajan kanssa keskustelemalla. Näiden tietojen pohjalta pystyttiin rakentamaan selkeä ja yrityksen tarpeisiin sopiva markkinointisuunnitelma. Tämä opinnäytetyö on suunnattu Provalmennus Oy:lle, mutta sen soveltamista voisi hyvin harkita myös muihin pieniin valmennusalan yrityksiin.