Sosiaalisen median käytön ohjeistus Kallion Musiikkikoululle
Virtanen, Sina (2016)
Virtanen, Sina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918099
Tiivistelmä
Valitsin keväällä 2016 opinnäytetyöaiheekseni sosiaalisen median käyttöä koskevan ohjeistuksen, sillä halusin mahdollisimman ajankohtaisen ja käytännönläheisen opinnäytetyöaiheen. Työ valmistui marraskuussa 2016.
Yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa on kasvanut yhdeksi tärkeimmistä markkinointitavoista ja jo pieni sisällön suunnittelu ja tavoitteellinen sisällöntuotanto voi saada aikaan enemmän. Sosiaalisen median käyttö voi olla yrityksille vaikeaa, jos sen tärkeimpiä ominaisuuksia ei osata hyödyntää ja käyttää hyväksi. Tässä työssä käsitellään sisältömarkkinointia ja –strategiaa sekä toimeksiantajayrityksen, eli Kallion Musiikkikoulun käytössä olevia sosiaalisen median kanavia. Työ sisältää myös sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin. Työn tavoitteena on helpottaa yrityksen viestintää sosiaalisessa mediassa ja tehostaa sitä entisestään. Produktin työstämisessä aineistoa kerättiin haastattelututkimusta hyödyntämällä.
Tuotoksen tärkeimpiä havaintoja ovat sisällön suunnittelun tärkeys, asiakaslähtöisyys sekä kiinnostavan ja tarinallisen sisällön luonti ja jakaminen. Koska haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että toimeksiantajayrityksellä on puutteita esimerkiksi sisällön suunnittelussa, tuotoksen keskiössä on sisällön suunnitelmallisuus ja suunnitelman tekeminen sekä eri kanavien sisällön tunnuspiirteitä. Tuotoksessa tärkeitä kohtia ovat myös suunnittelutyökaluina toimivat vuosikello ja markkinointikalenteri, sekä niiden avulla oman suunnitelman laatiminen.
Yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa on kasvanut yhdeksi tärkeimmistä markkinointitavoista ja jo pieni sisällön suunnittelu ja tavoitteellinen sisällöntuotanto voi saada aikaan enemmän. Sosiaalisen median käyttö voi olla yrityksille vaikeaa, jos sen tärkeimpiä ominaisuuksia ei osata hyödyntää ja käyttää hyväksi. Tässä työssä käsitellään sisältömarkkinointia ja –strategiaa sekä toimeksiantajayrityksen, eli Kallion Musiikkikoulun käytössä olevia sosiaalisen median kanavia. Työ sisältää myös sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin. Työn tavoitteena on helpottaa yrityksen viestintää sosiaalisessa mediassa ja tehostaa sitä entisestään. Produktin työstämisessä aineistoa kerättiin haastattelututkimusta hyödyntämällä.
Tuotoksen tärkeimpiä havaintoja ovat sisällön suunnittelun tärkeys, asiakaslähtöisyys sekä kiinnostavan ja tarinallisen sisällön luonti ja jakaminen. Koska haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että toimeksiantajayrityksellä on puutteita esimerkiksi sisällön suunnittelussa, tuotoksen keskiössä on sisällön suunnitelmallisuus ja suunnitelman tekeminen sekä eri kanavien sisällön tunnuspiirteitä. Tuotoksessa tärkeitä kohtia ovat myös suunnittelutyökaluina toimivat vuosikello ja markkinointikalenteri, sekä niiden avulla oman suunnitelman laatiminen.