Tanssitaan yhdessä : Inklusiivisten tanssituntien kehittäminen tanssikoulu Tanssituvalle
Uuksulainen, Sofia (2016)
Uuksulainen, Sofia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pyrkimyksenä oli antaa tanssikoulu Tanssituvalle eväitä kehittää tanssinopetusta erityisryhmille erikseen tarjotuista tunneista kohti kaikille avoimia eli inklusiivisia tunteja. Produktityön keskiössä oli pilottikokeilu, jossa erityisryhmän tunnille sijoitetaan myös vammattomia osallistujia. Lisäksi produktiin tuotoksena oli Tanssituvalle kerätty opas inklusiivisten tanssituntien ohjaamiseen. Inkluusivisella toiminnalla tarkoitetaan kaikki erilaiset yksilöt osallistavaa ja huomioivaa toimintaa. Inkluusioajattelulla pyritään tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan ja rohkaistaan erilaisuuden kohtaamiseen. Inklusiivisessa vapaa-ajan toiminnassa yhteinen harrastus voi vähentää ennakkoluuloja ja helpottaa erilaisuuden kohtaamista. Parhaassa tapauksessa se voi johtaa kehitysvammaisten entistä parempaan sosiaaliseen integraatioon ja yhdenvertaiseen asemaan yhteiskunnassa.
Kirjallisuuskatsauksessa sovellettiin kouluympäristöstä peräisin olevaa aineistoa inkluusioista, yleistä teoriaa soveltavan liikunnan ohjaamisen periaatteista sekä kehitysvammaisten tanssiharrastuksesta tehtyjä aiempia tutkimuksia. Opinnäytetyö suunniteltiin ja toteutettiin elo-marraskuussa 2016. Toimeksiantajana toimi turkulainen tanssikoulu Tanssitupa, jolla oli jo ennestään vuosien kokemus erityisryhmien tanssinopetuksesta. Inklusiivisen tanssitunnin pilottikokeilu toteutettiin 22.10.2016 nuorille kehitysvammaisille suunnatussa erityisryhmässä. Pilottikokeilussa hyödynnettiin Peer Tutoring -menetelmää, jossa samaan ikäryhmään kuuluvat vammaiset ja vammattomat osallistujat tekivät tunnilla harjoitteita vertaispareina ja pienryhminä. Vertaisryhmänä kokeilussa toimi ryhmä Turun ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijoita.
Pilottikokeilusta kerättiin aineistoa haastattelemalla erityisryhmän ohjaajaa, havainnoimalla tunnin kulkua sekä keräämällä osallistujilta kirjallinen palaute lomakkeella kokeilutunnin jälkeen. Tanssituvalle kootun aineiston perusteella laadittu opas sisälsi pilottikokeilun onnistumisien ja haasteiden perusteella kirjattuja ohjeita tuntien ohjaamiseen. Oppaassa esitettiin perusteita inkluusiolle, kerrottiin sen haasteista ja annettiin konkreettisia ohjeita tuntien suunnitteluun ja toteutukseen. Opas luovutettiin sähköisessä muodossa Tanssituvalle 9.11.2016.
Kirjallisuuskatsauksessa sovellettiin kouluympäristöstä peräisin olevaa aineistoa inkluusioista, yleistä teoriaa soveltavan liikunnan ohjaamisen periaatteista sekä kehitysvammaisten tanssiharrastuksesta tehtyjä aiempia tutkimuksia. Opinnäytetyö suunniteltiin ja toteutettiin elo-marraskuussa 2016. Toimeksiantajana toimi turkulainen tanssikoulu Tanssitupa, jolla oli jo ennestään vuosien kokemus erityisryhmien tanssinopetuksesta. Inklusiivisen tanssitunnin pilottikokeilu toteutettiin 22.10.2016 nuorille kehitysvammaisille suunnatussa erityisryhmässä. Pilottikokeilussa hyödynnettiin Peer Tutoring -menetelmää, jossa samaan ikäryhmään kuuluvat vammaiset ja vammattomat osallistujat tekivät tunnilla harjoitteita vertaispareina ja pienryhminä. Vertaisryhmänä kokeilussa toimi ryhmä Turun ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijoita.
Pilottikokeilusta kerättiin aineistoa haastattelemalla erityisryhmän ohjaajaa, havainnoimalla tunnin kulkua sekä keräämällä osallistujilta kirjallinen palaute lomakkeella kokeilutunnin jälkeen. Tanssituvalle kootun aineiston perusteella laadittu opas sisälsi pilottikokeilun onnistumisien ja haasteiden perusteella kirjattuja ohjeita tuntien ohjaamiseen. Oppaassa esitettiin perusteita inkluusiolle, kerrottiin sen haasteista ja annettiin konkreettisia ohjeita tuntien suunnitteluun ja toteutukseen. Opas luovutettiin sähköisessä muodossa Tanssituvalle 9.11.2016.