Toimittajaraportoinnin kehittäminen : Case: Teleste Oyj
Koskinen, Tomi (2016)
Koskinen, Tomi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317035
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen Excel-työkalu tehostamaan ja yhdenmukaistamaan Teleste Oyj:n ja sen toimittajien välistä yhteistyötä, kommunikointia ja raportointia. Työkalun oli tarkoitus auttaa näkemään kohdeyrityksen ja sen toimittajien väliseen toimintaan liittyvät ongelmat sekä laskea kohdeyrityksen sitoutuneen pääoman määrä toimittajakohtaisesti. Työkalu tuli käyttöön kohdeyrityksen operatiiviseen ostoon. Excel-työkalu nimettiin raportointityökaluksi.
Työn teoriaosuudessa kuvataan läpinäkyvyyttä, toimittajasuhteita sekä VBA-ohjelmointia. Käytännön osuudessa kerrotaan työkalun kehityksestä sekä toiminnasta. Telesten ostotoiminta on toiminut pääosin reagoivassa toimintamallissa. Ongelmiin puututaan vasta, kun tuotannonsuunnittelu ilmoittaa tulevasta materiaalipuutteesta. Tämän jälkeen materiaali tilataan usein kalliimmalla hinnalla ja kuljetuksella. Määrämuotoinen tapa ennakoida ja suunnitella tulevia toimituksia ja saatavuutta on puuttunut. Tämä herätti kohdeyrityksessä tarpeen työkalulle.
Työkalu tehtiin yhteistyössä kohdeyrityksen operatiivisen oston ja toimittajien kanssa. Työkalu otettiin aluksi käyttöön pilottitoimittajan kanssa, minkä jälkeen mukaan otettiin myös viisi muuta toimittajaa. Työkalun käyttöönottoa suunnitellaan 11 muun toimittajan kanssa. Raportointityökalu laskee sitoutuneen pääoman toimittajakohtaisesti sekä tuo nimikkeiden sopimustiedot, varmuusvarastot ja ennusteen samaan näkymään. Nämä tiedot mahdollistavat materiaalitarveriskien havainnoinnin ja ratkaisemisen aikaisessa vaiheessa. Tämä ehkäisee materiaalipuutteiden vaikutuksen yrityksen muihin toimintoihin. Kaikki työkalun tuottamat raportit tallennetaan. Työkalusta onnistuttiin tekemään helppokäyttöinen, ja sen laskenta tapahtuu sekunneissa. Raportointityökalu lisäsi myös Telesten ja sen toimittajien välistä kommunikointia.
Työkalulle tehtiin myös tukityökalu, joka hakee toimittajakohtaisesti sitoutuneet pääomat yhteen. Tukityökalu helpottaa pääomien vertailua sekä tiedon käyttämistä muualla. Molempien työkalujen toiminta VBA-ohjelmoitiin
Työn teoriaosuudessa kuvataan läpinäkyvyyttä, toimittajasuhteita sekä VBA-ohjelmointia. Käytännön osuudessa kerrotaan työkalun kehityksestä sekä toiminnasta. Telesten ostotoiminta on toiminut pääosin reagoivassa toimintamallissa. Ongelmiin puututaan vasta, kun tuotannonsuunnittelu ilmoittaa tulevasta materiaalipuutteesta. Tämän jälkeen materiaali tilataan usein kalliimmalla hinnalla ja kuljetuksella. Määrämuotoinen tapa ennakoida ja suunnitella tulevia toimituksia ja saatavuutta on puuttunut. Tämä herätti kohdeyrityksessä tarpeen työkalulle.
Työkalu tehtiin yhteistyössä kohdeyrityksen operatiivisen oston ja toimittajien kanssa. Työkalu otettiin aluksi käyttöön pilottitoimittajan kanssa, minkä jälkeen mukaan otettiin myös viisi muuta toimittajaa. Työkalun käyttöönottoa suunnitellaan 11 muun toimittajan kanssa. Raportointityökalu laskee sitoutuneen pääoman toimittajakohtaisesti sekä tuo nimikkeiden sopimustiedot, varmuusvarastot ja ennusteen samaan näkymään. Nämä tiedot mahdollistavat materiaalitarveriskien havainnoinnin ja ratkaisemisen aikaisessa vaiheessa. Tämä ehkäisee materiaalipuutteiden vaikutuksen yrityksen muihin toimintoihin. Kaikki työkalun tuottamat raportit tallennetaan. Työkalusta onnistuttiin tekemään helppokäyttöinen, ja sen laskenta tapahtuu sekunneissa. Raportointityökalu lisäsi myös Telesten ja sen toimittajien välistä kommunikointia.
Työkalulle tehtiin myös tukityökalu, joka hakee toimittajakohtaisesti sitoutuneet pääomat yhteen. Tukityökalu helpottaa pääomien vertailua sekä tiedon käyttämistä muualla. Molempien työkalujen toiminta VBA-ohjelmoitiin