Eronneiden äitien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa
Hekkanen, Heli-Maija (2016)
Hekkanen, Heli-Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eronneiden äitien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa. Tavoitteena on kokemuksia hyödyntäen kehittää päiväkodin henkilökunnan ja eron läpikäyneiden perheiden kohtaamista ja yhdessä toimimista. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen taustalla oli tavoite saada lapsen päiväkotipäivästä mahdollisimman hyvä toimivan kasvatuskumppanuuden tuloksena.
Teoriapohjana oli eroperheistä ja kasvatuskumppanuudesta kertovaa kirjallisuutta. Kasvatuskumppanuuden perusperiaatteita ovat kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogi. Näistä lähtökohdista haastateltiin kuutta eronnutta äitiä, joiden lapsi tai lapset olivat päiväkodissa. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, jossa eronneet äidit saivat vapaasti kertoa kokemuksiaan kasvatuskumppanuudesta ja erosta. Haastattelussa kysyttiin myös ideoita päiväkodin ja perheen yhteistyön kehittämiseen. Eronneita äitejä pyydettiin pohtimaan, miten lapsi voitaisiin huomioida paremmin eron keskellä.
Aineiston analyysi rakennettiin sisällönanalyysillä. Haastatteluaineisto litteroitiin, minkä jälkeen lainauksista etsittiin yhteneväisyyksiä ja aineisto teemoiteltiin. Äitien kokemuksien perusteella vallitseviksi pääteemoiksi tulivat tiedonkulku, puheeksi ottaminen ja perheen hyvinvointi. Jokaiseen pääteeman yhteyteen äideiltä tuli myös kehittämisehdotuksia. Aineiston analyysin jälkeen tutkittiin tulosten yhteneväisyyksiä teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin.
Tiedonkulun merkitys ja sen moninaiset haasteet korostuivat johtopäätöksissä. Tasapuolista tiedotusta molempien vanhempien kesken arvostettiin, jos lapsen isäkin oli arjessa vahvasti mukana. Äidit toivoivat lisää konkreettista tietoa päiväkotipäivästä. Kiire nousi haasteena jokaisessa haastattelussa: äidit kokivat, ettei päiväkodin henkilökunnalla ole aikaa kysyä kuulumisia perheeltä ja olla läsnä lasta varten. Suoraa puhetta ja avoimuutta arvostettiin, koska se tukee lapsen etua.
Opinnäytetyö synnytti idean kehittämiskohteesta, miten saada myös etävanhemmat motivoitua mukaan tutkimukseen. Mahdollinen jatkotutkimusaihe olisi, muuttuuko kasvatuskumppanuus, jos perheessä tapahtuu ero lapsen päiväkotiajan aikana.
Teoriapohjana oli eroperheistä ja kasvatuskumppanuudesta kertovaa kirjallisuutta. Kasvatuskumppanuuden perusperiaatteita ovat kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogi. Näistä lähtökohdista haastateltiin kuutta eronnutta äitiä, joiden lapsi tai lapset olivat päiväkodissa. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, jossa eronneet äidit saivat vapaasti kertoa kokemuksiaan kasvatuskumppanuudesta ja erosta. Haastattelussa kysyttiin myös ideoita päiväkodin ja perheen yhteistyön kehittämiseen. Eronneita äitejä pyydettiin pohtimaan, miten lapsi voitaisiin huomioida paremmin eron keskellä.
Aineiston analyysi rakennettiin sisällönanalyysillä. Haastatteluaineisto litteroitiin, minkä jälkeen lainauksista etsittiin yhteneväisyyksiä ja aineisto teemoiteltiin. Äitien kokemuksien perusteella vallitseviksi pääteemoiksi tulivat tiedonkulku, puheeksi ottaminen ja perheen hyvinvointi. Jokaiseen pääteeman yhteyteen äideiltä tuli myös kehittämisehdotuksia. Aineiston analyysin jälkeen tutkittiin tulosten yhteneväisyyksiä teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin.
Tiedonkulun merkitys ja sen moninaiset haasteet korostuivat johtopäätöksissä. Tasapuolista tiedotusta molempien vanhempien kesken arvostettiin, jos lapsen isäkin oli arjessa vahvasti mukana. Äidit toivoivat lisää konkreettista tietoa päiväkotipäivästä. Kiire nousi haasteena jokaisessa haastattelussa: äidit kokivat, ettei päiväkodin henkilökunnalla ole aikaa kysyä kuulumisia perheeltä ja olla läsnä lasta varten. Suoraa puhetta ja avoimuutta arvostettiin, koska se tukee lapsen etua.
Opinnäytetyö synnytti idean kehittämiskohteesta, miten saada myös etävanhemmat motivoitua mukaan tutkimukseen. Mahdollinen jatkotutkimusaihe olisi, muuttuuko kasvatuskumppanuus, jos perheessä tapahtuu ero lapsen päiväkotiajan aikana.