Oikeaoppisen harjoittelun avaimet - valinnaisainekurssi Heinolan Lyseonmäen yläkoulun 8.ja 9.luokkalaisille
Pyyhtiä, Riikka (2016)
Pyyhtiä, Riikka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018462
Tiivistelmä
Nuorten liikkumattomuus on lisääntynyt huimasti murrosiässä. Alakoulusta yläkouluun siirtyminen on ikävaihe, jossa liikunnan määrä laskee erittäin paljon. Koululiikunnalla on suuri merkitys nuoren liikkumisen edistämisessä ja kannustamisessa. Monipuolisilla ja selkeillä kokonaisuuksilla oppilas hahmottaa paremmin käsitystä omasta itsestään, omista heikkouksistaan ja vahvuuksistaan. Perustellut tuntien sisällöt myös lisäävät mahdollisuutta oppilaiden mielenkiintoon sen sijaan, että liikuntatunnilla vain esimerkiksi pelataan jalkapalloa. Opettajilla onkin tässä suuri rooli oppilaiden kannustajana sekä kasvattajana kohti liikunnallista ja terveellistä elämäntapaa.
Nuorten monipuolisella liikkumisella on suuri merkitys heidän aikuisiän terveyteen ja hyvinvointiin. Liikunnan laatuun panostamalla liikunnan vaikutukset tehostuvat jopa pienellä harjoittelulla. Liikuntatunnit painottuvat suuressa määrin pelkkään suorittamiseen ja käytännön tekemiseen. Oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että hän oppii monipuolisen liikunnan avulla oman kehonsa toiminnoista eri kunnon osa-alueisiin keskittymällä.
Kunnon osa-alueiden; kestävyyden, voiman, liikkuvuuden, taidon ja nopeuden harjoittaminen keskittymällä yhteen osa-alueeseen kerrallaan antaa oppilaalle paremmin sisäistettävän kokonaisuuden oman kehon toiminnoista.
Opinnäytetyö on uuden liikunnan valinnaisainekurssin suunnittelu Heinolan Lyseonmäen yläkoululle. Kurssi kantaa nimeä ”Oikeaoppisen harjoittelun avaimet” ja se voidaan toteuttaa Lyseonmäen koulussa tulevina vuosina. Valinnaisainekurssin tavoite on antaa oppilaalle omatoimiset valmiudet monipuoliseen ja oikeaoppiseen harjoitteluun. Kunnon osa-alueisiin keskittymällä oppilas hahmottaa harjoittelun tärkeyden ja seuraukset terveyden kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Heinolan Lyseonmäen yläkoulun kanssa. Suunnitelmaehdotukseni uudesta liikunnan valinnaisainekurssista lähti käyntiin syksyllä 2015 ja rehtorin myönteinen ja kannustava asenne innosti jatkamaan työtä eteenpäin. 7. ja 8.- luokkalaisilla oli mahdollisuus osallistua kyselyyn, jossa kartoitettiin heidän mieltymystään uutta liikunnan valinnaisainekurssia kohtaan. Kysely oppilaille toteutettiin syksyllä 2016, jolloin kommentteja kysyttiin myös Lyseonmäen koulun liikunnanopettajilta.
Lyseonmäen koulussa on 7. ja 8. luokkalaisia yhteensä 323 oppilasta, joista muodostuu 16 luokkaa. Kyselyyn vastasi 11 luokasta kaikki liikunnasta kiinnostuneet ja liikuntaa ensi vuonna valinnaisaineeksi ottavat, 150 oppilasta. Enemmistö 7. ja 8.- luokkalaisista vastasi kurssin kiinnostavan melko paljon, sillä 150 oppilaasta 59 valitsi tämän kohdan. Vähiten vastauksia sai neliportaisen vastausvaihtoehdon kohta ”ei kiinnosta ollenkaan”, sillä vain kolme valitsi tämän. Muut vastaukset jakaantuivat tasaisemmin vaihtoehtoihin ”kiinnostaa vähän” ja ”kiinnostaa todella paljon”. Kyselyn perusteella voisi päätellä, että kurssi kiinnostaisi oppilaita, jos se tulisi kurssitarjontaan. Työssäni olen eritellyt 7. ja 8. luokkalaisten vastaukset.
Nuorten monipuolisella liikkumisella on suuri merkitys heidän aikuisiän terveyteen ja hyvinvointiin. Liikunnan laatuun panostamalla liikunnan vaikutukset tehostuvat jopa pienellä harjoittelulla. Liikuntatunnit painottuvat suuressa määrin pelkkään suorittamiseen ja käytännön tekemiseen. Oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että hän oppii monipuolisen liikunnan avulla oman kehonsa toiminnoista eri kunnon osa-alueisiin keskittymällä.
Kunnon osa-alueiden; kestävyyden, voiman, liikkuvuuden, taidon ja nopeuden harjoittaminen keskittymällä yhteen osa-alueeseen kerrallaan antaa oppilaalle paremmin sisäistettävän kokonaisuuden oman kehon toiminnoista.
Opinnäytetyö on uuden liikunnan valinnaisainekurssin suunnittelu Heinolan Lyseonmäen yläkoululle. Kurssi kantaa nimeä ”Oikeaoppisen harjoittelun avaimet” ja se voidaan toteuttaa Lyseonmäen koulussa tulevina vuosina. Valinnaisainekurssin tavoite on antaa oppilaalle omatoimiset valmiudet monipuoliseen ja oikeaoppiseen harjoitteluun. Kunnon osa-alueisiin keskittymällä oppilas hahmottaa harjoittelun tärkeyden ja seuraukset terveyden kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Heinolan Lyseonmäen yläkoulun kanssa. Suunnitelmaehdotukseni uudesta liikunnan valinnaisainekurssista lähti käyntiin syksyllä 2015 ja rehtorin myönteinen ja kannustava asenne innosti jatkamaan työtä eteenpäin. 7. ja 8.- luokkalaisilla oli mahdollisuus osallistua kyselyyn, jossa kartoitettiin heidän mieltymystään uutta liikunnan valinnaisainekurssia kohtaan. Kysely oppilaille toteutettiin syksyllä 2016, jolloin kommentteja kysyttiin myös Lyseonmäen koulun liikunnanopettajilta.
Lyseonmäen koulussa on 7. ja 8. luokkalaisia yhteensä 323 oppilasta, joista muodostuu 16 luokkaa. Kyselyyn vastasi 11 luokasta kaikki liikunnasta kiinnostuneet ja liikuntaa ensi vuonna valinnaisaineeksi ottavat, 150 oppilasta. Enemmistö 7. ja 8.- luokkalaisista vastasi kurssin kiinnostavan melko paljon, sillä 150 oppilaasta 59 valitsi tämän kohdan. Vähiten vastauksia sai neliportaisen vastausvaihtoehdon kohta ”ei kiinnosta ollenkaan”, sillä vain kolme valitsi tämän. Muut vastaukset jakaantuivat tasaisemmin vaihtoehtoihin ”kiinnostaa vähän” ja ”kiinnostaa todella paljon”. Kyselyn perusteella voisi päätellä, että kurssi kiinnostaisi oppilaita, jos se tulisi kurssitarjontaan. Työssäni olen eritellyt 7. ja 8. luokkalaisten vastaukset.