Ateriapalveluasiakkaiden tyytyväisyys ruokapalveluihin : Case: Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuolto
Tuomaala, Noora (2016)
Tuomaala, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118529
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tavoitteena oli selvittä Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon ateriapalveluasiakkaiden tyytyväisyyttä ruokapalveluihin, jotta tarjottava ruoka vastaisi asiakkaiden odotuksia ja tarpeita. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä ruoan mausta, rakenteesta, ulkonäöstä, lämpötilasta, annoksen koosta ja ruokapakkauksen avattavuudesta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli lomakehaastattelu strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin lokakuussa 2016 viikon 42 aikana. Perusjoukon laajuus oli 110 henkilöä. Kyselyyn vastaisi 76 henkilöä. Monivalintakysymysten aineisto analysoitiin käyttäen Excel-taulukko-ohjelmaa. Avoimien kysymysten sisältö kerättiin sellaisenaan taulukkomuotoon.
Suurin osa vastanneista piti ruoan makua sopivan suolaisena ja hyvin maustettuna. Ruoan rakenteeseen tyytyväisiä oli 96 % ja salaattien ja kasvisten rakenteeseen 81 %. Vastanneista ruoan ulkonäköä houkuttelevan aina piti 51,3 % ja joskus 47,4 %. Suurin osa piti annoksen saapuessa ruoan lämpötilaa kuumana tai sopivana. Annoksesta kerran söi 9 %, kaksi kertaa 86 % ja useammin kuin kahdesti 5 %. Annoksen pakkausta helposti avattavana piti 92 % vastanneista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaat olivat suurelta osin tyytyväisiä keittiön tarjoamiin ruokiin ja palveluihin. Huomioita voitaisiin kuitenkin kiinnittää annosten ulkonäön houkuttelevuuteen ja salaattien sekä kasvisten rakenteiseen ja palakokoihin.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli lomakehaastattelu strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin lokakuussa 2016 viikon 42 aikana. Perusjoukon laajuus oli 110 henkilöä. Kyselyyn vastaisi 76 henkilöä. Monivalintakysymysten aineisto analysoitiin käyttäen Excel-taulukko-ohjelmaa. Avoimien kysymysten sisältö kerättiin sellaisenaan taulukkomuotoon.
Suurin osa vastanneista piti ruoan makua sopivan suolaisena ja hyvin maustettuna. Ruoan rakenteeseen tyytyväisiä oli 96 % ja salaattien ja kasvisten rakenteeseen 81 %. Vastanneista ruoan ulkonäköä houkuttelevan aina piti 51,3 % ja joskus 47,4 %. Suurin osa piti annoksen saapuessa ruoan lämpötilaa kuumana tai sopivana. Annoksesta kerran söi 9 %, kaksi kertaa 86 % ja useammin kuin kahdesti 5 %. Annoksen pakkausta helposti avattavana piti 92 % vastanneista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaat olivat suurelta osin tyytyväisiä keittiön tarjoamiin ruokiin ja palveluihin. Huomioita voitaisiin kuitenkin kiinnittää annosten ulkonäön houkuttelevuuteen ja salaattien sekä kasvisten rakenteiseen ja palakokoihin.