Perehdyttäminen osana fysioterapiayrityksen laadunhallintaa
Salenius, Tuomas; Suomu, Juho (2016)
Salenius, Tuomas
Suomu, Juho
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118585
Tiivistelmä
Perehdyttämisen tarkoituksena on mahdollistaa uuden työntekijän tai opiskelijan tutustuminen tulevaan työympäristöön ja organisaatioon. Hyvällä perehdyttämisellä henkilöstö tuntee työpaikkansa ja sitoutuu tätä kautta paremmin työhönsä. Onnistunut perehdyttäminen nopeuttaa uuden työntekijän ammattitaidon kasvua ja tätä kautta myös tuottavuutta. Hyvällä perehdyttämisellä voidaan myös säästää yrityksen resursseja ja samalla investoida tulevaisuuteen. Tyytyväinen ja motivoinut työntekijä on yritykselle iso voimavara.
Perehdyttäminen on yritykselle erittäin arvokasta, koska sillä mahdollistetaan yhtenäiset työkäytännöt. Sama koskee myös yrityksen laatua ja laadunhallintaa. Silloin, kun laadunhallinnan eri menetelmät ovat kunnossa, yrityksen menestys ja kasvumahdollisuudet ovat olemassa. Laatuun ja laadunhallintaan kuuluu monia tekijöitä ja varsinkin sosiaali- ja terveysalan yrityksessä korostuu laadukas työ potilasturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhtenäistää fysioterapiayrityksen toimintatavat. Tavoitteena oli koota yhdessä työn toimeksiantaja Fysio 2000:n henkilökunnan kanssa perehdytyskansio, jonka tavoitteena on helpottaa uuden työntekijän tai opiskelijan perehdytystilanteita. Samalla kansio toimii yhtenä laadun takaajista ja asiakkaita palvelee aina muiden kanssa yhtenäisen perehdytyksen saanut ammattitaitoinen työntekijä.
Opinnäytetyöhön sisältyy perehdytyskansio, joka on suunnattu Fysio 2000:n henkilökunnan sekä uuden työntekijän käyttöön työhön perehdyttäessä. Perehdytyskansiossa kuvataan yrityksen taustaa ja sen toiminta-ajatusta. Perehdyttämiskansion toteuttamisessa käytettiin apuna yrityksen henkilökunnan mielipiteitä ja toiveita sekä pyrittiin luomaan mahdollisimman yksinkertainen tuotos, jotta kansiosta olisi hyötyä käytännön työssä. Yrityksellä oli valmiina osa tarpeellisista tiedoista koskien perehdytyskansiota ja yksi tärkein tehtävä olikin koota kaikki asiat yksien kansien sisään.
Perehdyttäminen on yritykselle erittäin arvokasta, koska sillä mahdollistetaan yhtenäiset työkäytännöt. Sama koskee myös yrityksen laatua ja laadunhallintaa. Silloin, kun laadunhallinnan eri menetelmät ovat kunnossa, yrityksen menestys ja kasvumahdollisuudet ovat olemassa. Laatuun ja laadunhallintaan kuuluu monia tekijöitä ja varsinkin sosiaali- ja terveysalan yrityksessä korostuu laadukas työ potilasturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhtenäistää fysioterapiayrityksen toimintatavat. Tavoitteena oli koota yhdessä työn toimeksiantaja Fysio 2000:n henkilökunnan kanssa perehdytyskansio, jonka tavoitteena on helpottaa uuden työntekijän tai opiskelijan perehdytystilanteita. Samalla kansio toimii yhtenä laadun takaajista ja asiakkaita palvelee aina muiden kanssa yhtenäisen perehdytyksen saanut ammattitaitoinen työntekijä.
Opinnäytetyöhön sisältyy perehdytyskansio, joka on suunnattu Fysio 2000:n henkilökunnan sekä uuden työntekijän käyttöön työhön perehdyttäessä. Perehdytyskansiossa kuvataan yrityksen taustaa ja sen toiminta-ajatusta. Perehdyttämiskansion toteuttamisessa käytettiin apuna yrityksen henkilökunnan mielipiteitä ja toiveita sekä pyrittiin luomaan mahdollisimman yksinkertainen tuotos, jotta kansiosta olisi hyötyä käytännön työssä. Yrityksellä oli valmiina osa tarpeellisista tiedoista koskien perehdytyskansiota ja yksi tärkein tehtävä olikin koota kaikki asiat yksien kansien sisään.