Bel canto - Laulajan kokemuksia italialaisen laulutekniikan peruskäsitteistä
Åman, Tove (2016)
Åman, Tove
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218815
Tiivistelmä
Olen tässä kirjallisessa työssä tutkinut italialaisen laulutradition historiaa ja käsitteitä sekä niiden vaikutuksia eri laulajien kokemusmaailmassa, ei vähiten omassani.
1700-luvulla vaikuttivat kuuluisat kastraatit ja säveltäjät, jotka siirsivat taiteensa eteenpäin oppilailleen. Laulutekniset ohjeet ja ovat säilyneet säästeliäästi meidän päiviin asti. Lampertin ja Garcia II:n laulukouluja pidetään italialaisen bel canto –taiteen parhaimpina edustajina, ja me nykyajan laulajat tutkimme heidän julkaisujaan edelleen pyrkimyksissämme löytää takaisin laulutaiteen lähteille. Jatkuva totuuden etsintä on leimallista klassiselle laulutaiteelle ja olen tässä työssä pyrkinyt olemaan rehellinen etsijä. Olen myös rohjennut peilata bel canto -perinteen peruspilareita omaan pitkäaikaiseen kokemukseeni ammattilaulajana.
Tutkimani käsitteet ovat appoggio, inhalare la voce ja chiaroscuro. Lisäksi olen käsitellyt laulamiseen liittyviä mielikuvia ja pyrkinyt selittämään niitä sekä vetää parallelleja käsitteiden ja kokemuksien välillä.
Työni kiinnostanee ennakkoluulottomia lauluopiskelijoita ja laulupedagogeja, jotka suhtautuvat uteliain mielin laulumaailman kummallisuuksiin ja haluavat keskustella niistä. Työni tarkoitus on ollut edistää keskustelua ja rohkaista muita laulajia heidän kilvoitteluissaan kohti syvempää lauluymmärrystä.
1700-luvulla vaikuttivat kuuluisat kastraatit ja säveltäjät, jotka siirsivat taiteensa eteenpäin oppilailleen. Laulutekniset ohjeet ja ovat säilyneet säästeliäästi meidän päiviin asti. Lampertin ja Garcia II:n laulukouluja pidetään italialaisen bel canto –taiteen parhaimpina edustajina, ja me nykyajan laulajat tutkimme heidän julkaisujaan edelleen pyrkimyksissämme löytää takaisin laulutaiteen lähteille. Jatkuva totuuden etsintä on leimallista klassiselle laulutaiteelle ja olen tässä työssä pyrkinyt olemaan rehellinen etsijä. Olen myös rohjennut peilata bel canto -perinteen peruspilareita omaan pitkäaikaiseen kokemukseeni ammattilaulajana.
Tutkimani käsitteet ovat appoggio, inhalare la voce ja chiaroscuro. Lisäksi olen käsitellyt laulamiseen liittyviä mielikuvia ja pyrkinyt selittämään niitä sekä vetää parallelleja käsitteiden ja kokemuksien välillä.
Työni kiinnostanee ennakkoluulottomia lauluopiskelijoita ja laulupedagogeja, jotka suhtautuvat uteliain mielin laulumaailman kummallisuuksiin ja haluavat keskustella niistä. Työni tarkoitus on ollut edistää keskustelua ja rohkaista muita laulajia heidän kilvoitteluissaan kohti syvempää lauluymmärrystä.