Erityishuomioita ja työkaluja ohjatessa liikuntaa maahanmuuttajille
Lappalainen, Pauliina (2016)
Lappalainen, Pauliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519097
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin keinoja, joilla liikunnanohjaaja voi kehittää omaa osaamistaan ja samalla helpottaa maahanmuuttajan kohtaamia tilanteita suomalaisessa liikuntakulttuurissa ja liikuntayhteisöissä. Tavoitteena oli myös kartoittaa maahanmuuttajan oppimista tukevia menetelmiä, joilla voidaan edesauttaa ja helpottaa maahanmuuttajan ym-märtämistä ja oivaltamista liikunnanohjaustilanteessa sekä samalla tukea onnistunutta integraatiota. Työssä tuodaan esille myös kokonaisvaltaista ymmärrystä maahanmuuttajien liikunnallisista erityistarpeista.
Tutkimus tehtiin 15 maahanmuuttajataustaiselle Urheiluopisto Kisakeskuksen liikunnan vertaisohjaaja opiskelijalle 2.10.2015 – 15.5.2016 välisenä aikana. Opiskelijat olivat kaikki maahanmuuttajataustaisia. Tutkimus tehtiin osittain laadullisena tutkimuksena, havainnoinnin lisäksi ja tueksi ryhmälle lähetettiin myös kysely, johon vastasi seitsemän. Kyselyssä selvitettiin sitä, kuinka tärkeäksi opiskelija itse koki erilaiset apukeinot liikunnanohjauksessa, oppimisen tukena. Aiheet kyselyyn valittiin sen mukaan, mitä havaintoja oppimisen tukemiseen oli syntynyt koulutuksen aikana. Tutkimuksessa havainnoitiin selkokielisen opetuksen, sanojen toistamisen ja elekielen merkitystä ja kuvien käyttöä tukemassa verbaalista opettamista. Yhtenä havainnoinnin kohteena oli englanninkielen käyttö apuna ohjauksessa. Myös vuorovaikutuksen merkitystä tutkittiin.
Johtopäätöksenä ilmeni, että eniten tukea ymmärtämiseen ja oivaltamiseen tarvitsivat ne, joiden kielitaito oli heikko. Opiskelijat joiden kielitaito oli hyvä tai pystyivät kommunikoimaan englannin kielellä, kokivat opetuksen tukena käytettävät tukitoimet vähemmän tärkeäksi. Vuorovaikutteisuus ja ryhmän tuki koettiin tärkeäksi.
Havaintojen ja kyselylomakkeen mukaan liikunnanohjauksessa on hyvä huomioida maahanmuuttajien erityistarpeet ja käyttää monipuolisesti erilaisia oppijan ymmärtämistä tukevia opetusmenetelmiä, varsinkin verbaalisen ohjauksen yhteydessä. Myös ohjausta tukeva ”kuvapankki” ja erilaiset kuvalliset ohjeet on hyvä olla olemassa, kuvien avulla voi avata vieraiden sanojen merkitystä kun käsiteltävä asia on vieras, tai kielitaito heikko. Liikunnanohjaajien osaamisen kehittäminen monikulttuurisessa osaamisessa on myös tärkeä huomioida
Tutkimus tehtiin 15 maahanmuuttajataustaiselle Urheiluopisto Kisakeskuksen liikunnan vertaisohjaaja opiskelijalle 2.10.2015 – 15.5.2016 välisenä aikana. Opiskelijat olivat kaikki maahanmuuttajataustaisia. Tutkimus tehtiin osittain laadullisena tutkimuksena, havainnoinnin lisäksi ja tueksi ryhmälle lähetettiin myös kysely, johon vastasi seitsemän. Kyselyssä selvitettiin sitä, kuinka tärkeäksi opiskelija itse koki erilaiset apukeinot liikunnanohjauksessa, oppimisen tukena. Aiheet kyselyyn valittiin sen mukaan, mitä havaintoja oppimisen tukemiseen oli syntynyt koulutuksen aikana. Tutkimuksessa havainnoitiin selkokielisen opetuksen, sanojen toistamisen ja elekielen merkitystä ja kuvien käyttöä tukemassa verbaalista opettamista. Yhtenä havainnoinnin kohteena oli englanninkielen käyttö apuna ohjauksessa. Myös vuorovaikutuksen merkitystä tutkittiin.
Johtopäätöksenä ilmeni, että eniten tukea ymmärtämiseen ja oivaltamiseen tarvitsivat ne, joiden kielitaito oli heikko. Opiskelijat joiden kielitaito oli hyvä tai pystyivät kommunikoimaan englannin kielellä, kokivat opetuksen tukena käytettävät tukitoimet vähemmän tärkeäksi. Vuorovaikutteisuus ja ryhmän tuki koettiin tärkeäksi.
Havaintojen ja kyselylomakkeen mukaan liikunnanohjauksessa on hyvä huomioida maahanmuuttajien erityistarpeet ja käyttää monipuolisesti erilaisia oppijan ymmärtämistä tukevia opetusmenetelmiä, varsinkin verbaalisen ohjauksen yhteydessä. Myös ohjausta tukeva ”kuvapankki” ja erilaiset kuvalliset ohjeet on hyvä olla olemassa, kuvien avulla voi avata vieraiden sanojen merkitystä kun käsiteltävä asia on vieras, tai kielitaito heikko. Liikunnanohjaajien osaamisen kehittäminen monikulttuurisessa osaamisessa on myös tärkeä huomioida