Osallisuuden ytimessä : vanhempien ja esimiesten näkemyksiä nuorten palveluista Lempäälässä
Kuikka, Kati; Härkönen, Päivi (2016)
Kuikka, Kati
Härkönen, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318931
Tiivistelmä
Osallisuus on laajasti käytetty käsite, jonka tärkeys asiakaslähtöisessä palveluiden toteuttamisessa on yleisesti tunnistettu. Monialaisesti tehtävä yhteistyö on myös oleellinen osa hyvinvointipalveluissa toimivien työtä. Näistä lähtökohdista huolimatta vaikuttaisi siltä, että kuntalaisosallisuuden mahdollistavia keinoja hyödynnetään kuntapalveluiden kehittämisessä melko heikosti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota mahdollisuus peruskoulun päättäneiden 15–29-vuotiaiden nuorten vanhemmille kertoa ajatuksiaan siitä, miten nuorille suunnatut palvelut toimivat Lempäälässä ja miten niitä tulisi kehittää. Tutkimuksessa haluttiin myös nostaa esille vanhempien kokemuksia osallisuuden toteutumisesta palveluiden suunnittelussa. Vanhempien vastauksia verrattiin nuorten palveluiden kannalta keskeisten esimiesten ja johtajien ajatuksiin palvelukokonaisuuden toimivuudesta ja kehittämiskohteista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa strategista tietoa nuorten palveluiden johtamisen ja kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin avointa internetkyselyä sekä teemahaastattelua BIKVA-arviointimallia soveltaen. Internetpohjaisena toteutettu kysely suunnattiin nuorten vanhemmille ja teemahaastattelua käytettiin esimiesten ja johtajien kuulemiseen. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että nuorten palveluissa on puutteita erityisesti mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevissa palveluissa sekä ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Osallisuuden ei nähty toteutuvan riittävällä tasolla nuorten palveluiden kehittämisessä. Vanhempien ja esimiesten vastaukset olivat hyvin yhteneväisiä eikä selkeitä vastakkainasetteluja syntynyt. Vanhemmat toivoivat, että kuntalaisten käyttöön saataisiin enemmän osallisuutta lisääviä matalan kynnyksen vaikuttamismahdollisuuksia ja että annetun palautteen vaikutukset tulisivat nykyistä konkreettisemmin näkyviksi.
Yhteensovittavan johtamisen malli tarjoaa nykyaikaisen ja aidosti vuorovaikutteisen lähestymistavan palvelukokonaisuuksien kehittämiseen. Tutkimustuloksista muodostettuja teoreettisia käsitteitä verrattiin yhteensovittavan johtamisen mallissa esiteltyihin palvelutoiminnan tavoitteisiin kokoavan kuvion avulla. Yhteenvedon pohjalta luotiin strategiaprofiili nuorten palvelukokonaisuuden kehittämistyössä hyödynnettäväksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota mahdollisuus peruskoulun päättäneiden 15–29-vuotiaiden nuorten vanhemmille kertoa ajatuksiaan siitä, miten nuorille suunnatut palvelut toimivat Lempäälässä ja miten niitä tulisi kehittää. Tutkimuksessa haluttiin myös nostaa esille vanhempien kokemuksia osallisuuden toteutumisesta palveluiden suunnittelussa. Vanhempien vastauksia verrattiin nuorten palveluiden kannalta keskeisten esimiesten ja johtajien ajatuksiin palvelukokonaisuuden toimivuudesta ja kehittämiskohteista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa strategista tietoa nuorten palveluiden johtamisen ja kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin avointa internetkyselyä sekä teemahaastattelua BIKVA-arviointimallia soveltaen. Internetpohjaisena toteutettu kysely suunnattiin nuorten vanhemmille ja teemahaastattelua käytettiin esimiesten ja johtajien kuulemiseen. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että nuorten palveluissa on puutteita erityisesti mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevissa palveluissa sekä ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Osallisuuden ei nähty toteutuvan riittävällä tasolla nuorten palveluiden kehittämisessä. Vanhempien ja esimiesten vastaukset olivat hyvin yhteneväisiä eikä selkeitä vastakkainasetteluja syntynyt. Vanhemmat toivoivat, että kuntalaisten käyttöön saataisiin enemmän osallisuutta lisääviä matalan kynnyksen vaikuttamismahdollisuuksia ja että annetun palautteen vaikutukset tulisivat nykyistä konkreettisemmin näkyviksi.
Yhteensovittavan johtamisen malli tarjoaa nykyaikaisen ja aidosti vuorovaikutteisen lähestymistavan palvelukokonaisuuksien kehittämiseen. Tutkimustuloksista muodostettuja teoreettisia käsitteitä verrattiin yhteensovittavan johtamisen mallissa esiteltyihin palvelutoiminnan tavoitteisiin kokoavan kuvion avulla. Yhteenvedon pohjalta luotiin strategiaprofiili nuorten palvelukokonaisuuden kehittämistyössä hyödynnettäväksi.