Mielikuvaoppiminen pianon alkeisopetuksessa
Nurmi, Olga (2016)
Nurmi, Olga
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mielikuvien käyttöä pianon alkeisopetuksessa. Perehdyin mielikuvaoppimiseen, joka perustuu kokemukselliseen oppimiseen. Halusin selvittää, onko hyödyllistä käyttää mielikuvia oppimisessa.
Työ toteutettiin kartoittamalla kirjallisuuden avulla tietoa oppimisesta, opettamisesta, motivaatiosta, arvioinnista, tarinasäveltämisestä, musiikin ja liikkeen yhteydestä, kuvan ja musiikin yhdistämisestä. Toin esiin esimerkkejä omasta opetuksesta mielikuvien käytöstä nuorten oppilaiden kanssa.
Työssä todettiin, että mielikuvien käytöstä on hyötyä opiskeltavan asian ymmärtämisessä ja oppimisessa. Lisäksi mielikuvaoppimisen avulla soittotunneista tulee mielekkäitä.
Työ toteutettiin kartoittamalla kirjallisuuden avulla tietoa oppimisesta, opettamisesta, motivaatiosta, arvioinnista, tarinasäveltämisestä, musiikin ja liikkeen yhteydestä, kuvan ja musiikin yhdistämisestä. Toin esiin esimerkkejä omasta opetuksesta mielikuvien käytöstä nuorten oppilaiden kanssa.
Työssä todettiin, että mielikuvien käytöstä on hyötyä opiskeltavan asian ymmärtämisessä ja oppimisessa. Lisäksi mielikuvaoppimisen avulla soittotunneista tulee mielekkäitä.