Primitive Print Box : Lahjakonsepti
Pakkala, Mette (2016)
Pakkala, Mette
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719313
Tiivistelmä
Lahjakonsepti Teemu Järvi Illustrationsille
Opinnäytetyöni käsittelee Teemu Järvi Illustrationsille suunnittelemani pakkauskonseptin suunnitteluprosessia. Toimeksiantona oli suunnitella Teemu Järven uuteen Primitive Print -sarjaan lahjakonsepti, joka muuntuu myös tarvittaessa yrityslahjaksi. Konseptin tarkoitus on laajentaa Teemu Järvi Illustrationsin uutta mallistoa sekä viedä tuotteita myös yrityslahjapuolelle.
Toimeksiannon rajauksen jälkeen selvitän yrityksen identiteettiä. Käyn läpi muun muassa yrityksen visuaalista ilmettä, yrityksen arvoja sekä siihen liitettäviä mielikuvia ja lahjakulttuuria yleisesti. Tarkoituksena on määritellä yritysidentiteetti mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon ja käyttää sitä oikean suunnan löytämiseen suunnittelutyössä.
Suunnitteluosiossa etenen referenssien analysoinnin ja inspiraatiokuvien kautta luonnosteluun. Tässä vaiheeessa myös määrittelen erilaisia pakkaussuunnittelun vaatimuksia, jotka liittyvät esimerkiksi materiaalisuunnitteluun, rakennesuunnitteluun ja graafiseen suunnitteluun. Luonnosten ja kevyiden prototyyppien jälkeen siirryn kohti valmiimpaa pakkauskonseptia, joka sisältää myös pakkauksen sisältämät esimerkkituotteet. Prosessi päättyy esityskuviin ja omiin johtopäätöksiin konseptin toimivuudesta.
Opinnäytetyöni käsittelee Teemu Järvi Illustrationsille suunnittelemani pakkauskonseptin suunnitteluprosessia. Toimeksiantona oli suunnitella Teemu Järven uuteen Primitive Print -sarjaan lahjakonsepti, joka muuntuu myös tarvittaessa yrityslahjaksi. Konseptin tarkoitus on laajentaa Teemu Järvi Illustrationsin uutta mallistoa sekä viedä tuotteita myös yrityslahjapuolelle.
Toimeksiannon rajauksen jälkeen selvitän yrityksen identiteettiä. Käyn läpi muun muassa yrityksen visuaalista ilmettä, yrityksen arvoja sekä siihen liitettäviä mielikuvia ja lahjakulttuuria yleisesti. Tarkoituksena on määritellä yritysidentiteetti mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon ja käyttää sitä oikean suunnan löytämiseen suunnittelutyössä.
Suunnitteluosiossa etenen referenssien analysoinnin ja inspiraatiokuvien kautta luonnosteluun. Tässä vaiheeessa myös määrittelen erilaisia pakkaussuunnittelun vaatimuksia, jotka liittyvät esimerkiksi materiaalisuunnitteluun, rakennesuunnitteluun ja graafiseen suunnitteluun. Luonnosten ja kevyiden prototyyppien jälkeen siirryn kohti valmiimpaa pakkauskonseptia, joka sisältää myös pakkauksen sisältämät esimerkkituotteet. Prosessi päättyy esityskuviin ja omiin johtopäätöksiin konseptin toimivuudesta.