Hyvinvointia mielelle ja keholle - kasvisruokaa luonnon helmassa
Sinkkonen, Sanna (2016)
Sinkkonen, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519155
Tiivistelmä
Hyvinvointi ja siihen liittyvä ruokailu on osa tämän hetken trendejä. Hyvinvointi voi näkyä ruoan valmistustavassa tai raaka-ainevalinnoilla. Suomen ruokamatkailustrategia painottaa hyvinvointiin liittyvää ruokatarjontaa puhtailla, kotimaisilla ja perinteisillä ruoilla, jotka edistävät Suomen ruokamatkailua.
Strategiassa pyritään edistämään kotimaisten ja kansainvälisten matkailijoiden kiinnostusta suomalaiseen ruokaan houkuttelevalla, elämyksellisellä ja monipuolisella tarjonnalla. Monipuolisuus näkyy erilaisilla elämyksellisillä keinoilla ruokailla Suomessa.
Retki- ja luontoruokailussa hyödynnettäviä elementtejä korostetaan ruokatuotteilla ja niiden ympäröivällä miljööllä. Luonto on Suomen vahvuus matkailun edistäjänä, mikä tarjoaa erilaisia keinoja kokea suhde luontoon ja siihen liittyvät hyvinvointivaikutukset. Luonnossa ruokailu tarjoaakin matkailijalle erilaisia kokemuksia eri vuodenaikojen mukaan, jolloin on mahdollisuus tutustua eri sesonkien mukaiseen ruokatarjontaan.
Hyvinvointia edistävänä ja tämän hetken trendikkäänä ruokavaliona pidetään kasvisruokaa, josta suosituin on
lakto-ovo-vegetaarinen ruokavalio. Nämä eroavat toisistaan siten, että vegaanisessa ruokavaliossa ei ole mitään eläinperäistä raaka-ainetta. Kasvisruokavalio on luontoa kunnioittava ja sesonkien rikastuttama ruokavalio, joka edistääkin ruokailijan ja luonnon hyvinvointia.
Ruoka&matkailu hanke edistää muun muassa ruokatuotteiden kehitystä ja yksi kehityksen kohde on löydetty retki- ja luontoruokailun saralla. Tuotekehitys on tapahtunut kasvisruokapainotteiseen ja luonnossa ruokailtavaan toteutukseen, joita yritykset voivat hyödyntää edistäen Suomen ruokamatkailua. Tuotekehitykseen on kehitetty kahden paketin sisältämien tuotteiden reseptiikka ja valmistusohjeet.
Ruokatuotteiden paketointi on jaettu kahteen eri teemaattiseen pakettiin: syksy ja kevät. Tällä tavalla voidaan korostaa sesonkikohtaisia, puhtaita ja trendikkäitä raaka-aineita, joita ruokamatkailustrategia painottaa. Ruokatuotteiden on tarkoitus olla ravitsevia ja samalla maukkaita, mutta ei liian monimutkaisia toteuttaa, jotta ne voidaan soveltaa ulkona syömiseen.
Strategiassa pyritään edistämään kotimaisten ja kansainvälisten matkailijoiden kiinnostusta suomalaiseen ruokaan houkuttelevalla, elämyksellisellä ja monipuolisella tarjonnalla. Monipuolisuus näkyy erilaisilla elämyksellisillä keinoilla ruokailla Suomessa.
Retki- ja luontoruokailussa hyödynnettäviä elementtejä korostetaan ruokatuotteilla ja niiden ympäröivällä miljööllä. Luonto on Suomen vahvuus matkailun edistäjänä, mikä tarjoaa erilaisia keinoja kokea suhde luontoon ja siihen liittyvät hyvinvointivaikutukset. Luonnossa ruokailu tarjoaakin matkailijalle erilaisia kokemuksia eri vuodenaikojen mukaan, jolloin on mahdollisuus tutustua eri sesonkien mukaiseen ruokatarjontaan.
Hyvinvointia edistävänä ja tämän hetken trendikkäänä ruokavaliona pidetään kasvisruokaa, josta suosituin on
lakto-ovo-vegetaarinen ruokavalio. Nämä eroavat toisistaan siten, että vegaanisessa ruokavaliossa ei ole mitään eläinperäistä raaka-ainetta. Kasvisruokavalio on luontoa kunnioittava ja sesonkien rikastuttama ruokavalio, joka edistääkin ruokailijan ja luonnon hyvinvointia.
Ruoka&matkailu hanke edistää muun muassa ruokatuotteiden kehitystä ja yksi kehityksen kohde on löydetty retki- ja luontoruokailun saralla. Tuotekehitys on tapahtunut kasvisruokapainotteiseen ja luonnossa ruokailtavaan toteutukseen, joita yritykset voivat hyödyntää edistäen Suomen ruokamatkailua. Tuotekehitykseen on kehitetty kahden paketin sisältämien tuotteiden reseptiikka ja valmistusohjeet.
Ruokatuotteiden paketointi on jaettu kahteen eri teemaattiseen pakettiin: syksy ja kevät. Tällä tavalla voidaan korostaa sesonkikohtaisia, puhtaita ja trendikkäitä raaka-aineita, joita ruokamatkailustrategia painottaa. Ruokatuotteiden on tarkoitus olla ravitsevia ja samalla maukkaita, mutta ei liian monimutkaisia toteuttaa, jotta ne voidaan soveltaa ulkona syömiseen.