Päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien tunnekasvatustaidot
Järvenpää, Reija (2016)
Järvenpää, Reija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418986
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vanhempien tietoisuutta tunnekasvatuksesta ja millä keinoin he sitä toteuttivat. Samalla vanhemmat heräisivät pohtimaan omia toimintatapojaan ja tarvitseeko niitä mahdollisesti muuttaa.
Tunteet ovat monimutkainen järjestelmä, jotka ohjaavat ajatteluamme ja käyttäytymistämme. Tunnejärjestelmä on kehittynyt evoluution kautta turvaamaan ihmisen hyvinvoinnin. Perustunteita ovat suru, viha, pelko, nautinto, rakkaus, yllätys, inho ja häpeä. Nämä perustunteet voivat sekoittua keskenään ja muodostaa erilaisia muunnelmia. Lapsen tunteiden käsittelykykyyn vaikuttavat moni tekijä. Perustukset luodaan jo varhaislapsuudessa vuorovaikutuksessa vanhempien kanssa. Tunteiden kokemiseen ja niistä selviämiseen vaikuttaa myös minäkuva, itsetunto ja temperamentti. Tunnekasvatuksen tarkoituksena on opettaa lasta tiedostamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Sen myötä lapsi oppii myös tunnistamaan tunteita muissa.
Tutkimus toteutettiin haastatteluilla jyväskyläläisessä päiväkodissa keväällä 2016. Haastatteluihin osallistui viisi vanhempaa, äitejä ja isiä.
Tutkimuksen myötä selvisi, että useammalla vanhemmalla tunnekasvatusasiat ovat hallussa. He tekevät tunnekasvatusta tietoisesti sekä tilanteen mukaan intuitiolla. Tunnekasvatukseen vaikuttivat myös omat kokemukset tunnekasvatuksesta sekä reflektointi. Lapset hyötyivät suuresti tunteiden nimeämisestä ja niistä juttelemisesta vanhempien kanssa. Vanhemmat huomasivat, että lapset osasivat tunnistaa ja nimetä tunteita. Vanhemmat kokivat myös, että tunnekasvatuksen myötä lapset oppisivat, että kaikki kokevat samanlaisia tunteita ja ne ovat hyväksyttäviä. Joskus tunteet olivat myös vanhemmille vaikea asia, siksi opetusta oli vaikea siirtää myös lapsille. Tunnekasvatus ei käsitteenä ollut kellekään vieras asia ja jotkut olivat siihen perehtyneet enemmänkin.
Tunteet ovat monimutkainen järjestelmä, jotka ohjaavat ajatteluamme ja käyttäytymistämme. Tunnejärjestelmä on kehittynyt evoluution kautta turvaamaan ihmisen hyvinvoinnin. Perustunteita ovat suru, viha, pelko, nautinto, rakkaus, yllätys, inho ja häpeä. Nämä perustunteet voivat sekoittua keskenään ja muodostaa erilaisia muunnelmia. Lapsen tunteiden käsittelykykyyn vaikuttavat moni tekijä. Perustukset luodaan jo varhaislapsuudessa vuorovaikutuksessa vanhempien kanssa. Tunteiden kokemiseen ja niistä selviämiseen vaikuttaa myös minäkuva, itsetunto ja temperamentti. Tunnekasvatuksen tarkoituksena on opettaa lasta tiedostamaan ja ilmaisemaan omia tunteitaan. Sen myötä lapsi oppii myös tunnistamaan tunteita muissa.
Tutkimus toteutettiin haastatteluilla jyväskyläläisessä päiväkodissa keväällä 2016. Haastatteluihin osallistui viisi vanhempaa, äitejä ja isiä.
Tutkimuksen myötä selvisi, että useammalla vanhemmalla tunnekasvatusasiat ovat hallussa. He tekevät tunnekasvatusta tietoisesti sekä tilanteen mukaan intuitiolla. Tunnekasvatukseen vaikuttivat myös omat kokemukset tunnekasvatuksesta sekä reflektointi. Lapset hyötyivät suuresti tunteiden nimeämisestä ja niistä juttelemisesta vanhempien kanssa. Vanhemmat huomasivat, että lapset osasivat tunnistaa ja nimetä tunteita. Vanhemmat kokivat myös, että tunnekasvatuksen myötä lapset oppisivat, että kaikki kokevat samanlaisia tunteita ja ne ovat hyväksyttäviä. Joskus tunteet olivat myös vanhemmille vaikea asia, siksi opetusta oli vaikea siirtää myös lapsille. Tunnekasvatus ei käsitteenä ollut kellekään vieras asia ja jotkut olivat siihen perehtyneet enemmänkin.