Nurse's role in breaking bad news : literature review
Piironen, Sara (2016)
Piironen, Sara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719348
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa huonojen uutisten kertominen on nähty perinteisesti lääkärin tehtävänä. Hoitajan rooli on koettu usein vähemmän tärkeäksi. Kun huonojen uutisten kertomista tarkkaillaan lähemmin, monet tutkijat ovat tunnistaneet sen olevan pidempi kestoinen tapahtumasarja kuin yleensä on ajateltu. Se alkaa ennen kuin potilas kuulee huonot uutiset ja jatkuu sen jälkeen. Huonoja uutisia voi kertoa monilla tavoilla.
Opinnätetyössä tarkastellaan laajemmin hoitajan roolia ja sitä mitä on otettava huomioon kerrottaessa huonoja uutisia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus aiheesta. Tavoitteena oli antaa sairaanhoitajille ja sairaanhoitajaopiskelijoille valmiuksia tilanteisiin, joissa huonoja uutisia kerrotaan ja tarjota asioita huomioitavaksi ennen huonojen uutisten kertomista. Keskeisimpänä tavoitteena oli antaa hoitajille ja opiskelijoille rohkeutta kohdata näitä tilanteita ja parantaa potilaiden kokemuksia huonojen uutisten saamisesta.
Aikaisimmat tutkimukset osoittavat, että hoitajan rooli tiedostetaan tärkeäksi osaksi huonojen uutisten kertomista, mutta niiden kertominen nähdään silti vahvasti lääkärin velvollisuutena. Tulokset osoittavat, että hoitajan rooliin huonojen uutisten kertomisessa kuuluu uutisiin liittyvän tiedonanto, potilaan valmisteleminen, tukeminen ja tilanteeseen sopeutumisessa auttaminen. Kun hoitaja osallistuu huonojen uutisten kertomiseen, on monia asioita, jotka täytyy huomioida. Kirjallisuudesta ilmeni, että aika, ympäristö, selvä kommunikaatio, yksilöllinen lähestyminen ja tunteiden hyväksyminen olivat tärkeimmät tilanteessa huomioon otettavat asiat.
Opinnätetyössä tarkastellaan laajemmin hoitajan roolia ja sitä mitä on otettava huomioon kerrottaessa huonoja uutisia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus aiheesta. Tavoitteena oli antaa sairaanhoitajille ja sairaanhoitajaopiskelijoille valmiuksia tilanteisiin, joissa huonoja uutisia kerrotaan ja tarjota asioita huomioitavaksi ennen huonojen uutisten kertomista. Keskeisimpänä tavoitteena oli antaa hoitajille ja opiskelijoille rohkeutta kohdata näitä tilanteita ja parantaa potilaiden kokemuksia huonojen uutisten saamisesta.
Aikaisimmat tutkimukset osoittavat, että hoitajan rooli tiedostetaan tärkeäksi osaksi huonojen uutisten kertomista, mutta niiden kertominen nähdään silti vahvasti lääkärin velvollisuutena. Tulokset osoittavat, että hoitajan rooliin huonojen uutisten kertomisessa kuuluu uutisiin liittyvän tiedonanto, potilaan valmisteleminen, tukeminen ja tilanteeseen sopeutumisessa auttaminen. Kun hoitaja osallistuu huonojen uutisten kertomiseen, on monia asioita, jotka täytyy huomioida. Kirjallisuudesta ilmeni, että aika, ympäristö, selvä kommunikaatio, yksilöllinen lähestyminen ja tunteiden hyväksyminen olivat tärkeimmät tilanteessa huomioon otettavat asiat.