Visuaalisuus osana oppimista
Hienonen, Petri (2016)
Hienonen, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719355
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tuottaa viisi opetusvideota ja Lectora-ohjelmalla visuaalinen oppimisympäristö yliopistossa toteutettavalle kurssille. Kurssin tavoitteena oli antaa sosiaali ja terveysviraston henkilökunnalle valmiuksia kohdata monikulttuurisia asiakkaita työssään. Koulutus toteutettiin kokonaan verkko-opiskeluna, ja se sisälsi kolme viikoittaista teemaa. Sosiaali- ja terveysvirastolle tuotettiin viisi opetusvideota, jotka antoivat valmiuden kohdata monikulttuurisia asiakkaita. Myös oppimisympäristön toinen ja kolmas jakso toteutettiin Lectora -ohjelmalla, jolla luotiin visuaalinen ja interaktiivinen oppimiympäristö.
Visuaalisuus ja varsinkin opetusvideoiden käyttö on koko ajan lisääntymässä opetuksessa. Hyvä opetusvideo ja hyvin toteutettu visuaalinen oppimisympäristö voi muodostaa tärkeän osan oppimisprosessia. Visuaalinen suunnittelu koostuu graafisesta suunnittelusta, väriopista, typografiasta ja kuvasuunnittelusta. Opetusvideon tuotantoprosessi koostuu, esituotannosta tuotannosta ja jälkituotannosta.
Insinöörityössä myös vertailtiin tuotetun viiden opetusvideon kaikkia työvaiheita keskenään. Vaikka työvaiheet olivat hyvin samalaisia, niistä löytyi paljon pieniä eroavaisuuksia. Yhteen opetusvideoon oli tehty käsikirjoitus, mikä helpotti kuvakäsikirjoituksen tekemistä ja kuvauksien onnistumista.
Kurssi toteutettiin Moodle-oppimisympäristössä, johon upotettiin SCORM-julkaisu. SCORM-julkaisulla yritettiin luoda interaktiivisempi ja visuaalinen oppimisympäristö. SCROM-julkaisulla on tarkoitus saada aikaan standardoituja oppimateriaaleja, jotka toimivat erilaisissa oppimisympäristöissä.
Visuaalisuus ja varsinkin opetusvideoiden käyttö on koko ajan lisääntymässä opetuksessa. Hyvä opetusvideo ja hyvin toteutettu visuaalinen oppimisympäristö voi muodostaa tärkeän osan oppimisprosessia. Visuaalinen suunnittelu koostuu graafisesta suunnittelusta, väriopista, typografiasta ja kuvasuunnittelusta. Opetusvideon tuotantoprosessi koostuu, esituotannosta tuotannosta ja jälkituotannosta.
Insinöörityössä myös vertailtiin tuotetun viiden opetusvideon kaikkia työvaiheita keskenään. Vaikka työvaiheet olivat hyvin samalaisia, niistä löytyi paljon pieniä eroavaisuuksia. Yhteen opetusvideoon oli tehty käsikirjoitus, mikä helpotti kuvakäsikirjoituksen tekemistä ja kuvauksien onnistumista.
Kurssi toteutettiin Moodle-oppimisympäristössä, johon upotettiin SCORM-julkaisu. SCORM-julkaisulla yritettiin luoda interaktiivisempi ja visuaalinen oppimisympäristö. SCROM-julkaisulla on tarkoitus saada aikaan standardoituja oppimateriaaleja, jotka toimivat erilaisissa oppimisympäristöissä.