Competence Management as a tool to develop new managers
Hartikainen, Tiia (2016)
Hartikainen, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018457
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tietopääoman sekä yksilön osamisen roolia yrityksen kilpailukyvyn vahvistamisessa. Työ keskittyy tunnistamaan ja kehittämään osaamista yksilötasolla sekä etsimään tapoja tehdä osaamisen johtamisesta osa päälliköiden päivittäistä johtamistyötä. Työssä käytetään yrityskulttuuria sekä arvoja näkökulmana arvo-pohjaisen johtamisen synnyttämiseksi. Toimeksiantajayrityksen tavoitteena on synnyttää tulevaisuuden päälliköt yrityksen sisältä. Työ esittelee keinoja osaamisen johtamisen ja kehittämisen hyödyntämiseen, tavoitteen saavuttamiseksi. Työ on tehty yhteistyössä yrityksen X kanssa.
Opinnäytetyön kirjallisuusosio keskittyy kuvailemaan, miten osaamista voidaan johtaa ja sen kehittämistä suunnitella ja toteuttaa. Se esittelee, millaista osaamista päälliköiltä vaaditaan henkilökuntansa osaamisen johtamiseksi ja määrittää mikä päälliköiden rooli osaamisen johtamisessa on. Teoriaosio ottaa huomioon arvojen ja yrityskulttuurin vaikutuksen osaamisen kehittämisessä, sekä selvitetään miten arvojohtaminen voi tukea prosessia. Kirjallisuusosio tarjoaa myös konkreettisia työkaluja osaamisen tunnistamiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Työn empiirinen osuus määrittää osaamisalueet ja -vaatimukset toimikseantajan myymälähenkilökunnalle, hyödyntäen osaamiskarttoja työkaluna, sekä testaa työkaluja yksilön etenemisen edesauttamisen näkökulmasta. Tutkimus selvittää päälliköiden asennoitumista osaamisen kehittämistä kohtaan, sekä pyrkii selvittämään osaamisen tämänhetkisen tason ja mahdolliset kehityskohteet. Tutkimustapoina käytetään sekä laadullisia, että määrällisiä keinoja, sillä tutkimusaineisto on kerätty hyödyntäen osaksi kyselyä, osaksi toiminta tutkimusta.
Tutkimuksen tuloksena esitellään esimerkkiprosessi, jonka avulla päälliköt voivat edesauttaa uusien päälliköiden synnyttämistä. Prosessi on mahdollista monistaa myös muihin yksiköihin organisaatiossa, mutta se vaatii osaamisen johtamisen tarkastelua laajemmasta näkökulmasta.
Opinnäytetyön kirjallisuusosio keskittyy kuvailemaan, miten osaamista voidaan johtaa ja sen kehittämistä suunnitella ja toteuttaa. Se esittelee, millaista osaamista päälliköiltä vaaditaan henkilökuntansa osaamisen johtamiseksi ja määrittää mikä päälliköiden rooli osaamisen johtamisessa on. Teoriaosio ottaa huomioon arvojen ja yrityskulttuurin vaikutuksen osaamisen kehittämisessä, sekä selvitetään miten arvojohtaminen voi tukea prosessia. Kirjallisuusosio tarjoaa myös konkreettisia työkaluja osaamisen tunnistamiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Työn empiirinen osuus määrittää osaamisalueet ja -vaatimukset toimikseantajan myymälähenkilökunnalle, hyödyntäen osaamiskarttoja työkaluna, sekä testaa työkaluja yksilön etenemisen edesauttamisen näkökulmasta. Tutkimus selvittää päälliköiden asennoitumista osaamisen kehittämistä kohtaan, sekä pyrkii selvittämään osaamisen tämänhetkisen tason ja mahdolliset kehityskohteet. Tutkimustapoina käytetään sekä laadullisia, että määrällisiä keinoja, sillä tutkimusaineisto on kerätty hyödyntäen osaksi kyselyä, osaksi toiminta tutkimusta.
Tutkimuksen tuloksena esitellään esimerkkiprosessi, jonka avulla päälliköt voivat edesauttaa uusien päälliköiden synnyttämistä. Prosessi on mahdollista monistaa myös muihin yksiköihin organisaatiossa, mutta se vaatii osaamisen johtamisen tarkastelua laajemmasta näkökulmasta.