Päiväkodin ja neuvolan yhteistyö Lappeenrannassa
Lyijynen, Jonna; Olkkonen, Miia; Lehto, Oili (2016)
Lyijynen, Jonna
Olkkonen, Miia
Lehto, Oili
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään lappeenrantalaisen päiväkodin ja neuvolan yhteistyön toimivuutta. Tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia yhteistyöhön päiväkodin ja neuvolan hyödynnettäväksi. Tutkimus oli laadullinen. Sekä päiväkodissa että neuvolassa toteutettiin nauhoitetut ryhmähaastattelut. Haastatteluissa käytettiin teemoja, jotka ohjasivat keskustelua.
Opinnäytetyössä teoriana käsiteltiin varhaiskasvatusta, neuvolaa, päiväkodin ja neuvolan välistä yhteistyötä sekä vanhemmuuden tukemista. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin ennaltaehkäisevää näkökulmaa.
Haastatteluiden tuloksista nousi esiin joitakin ristiriitoja. Vaikuttaa siltä, että neuvola kokee neuvolan ja päiväkodin yhteistyön toimivammaksi kuin päiväkoti. Päiväkodille ei ole niin selkeää esimerkiksi se, missä asioissa he voivat ottaa yhteyttä neuvolaan. Yhteydenotot sekä päiväkodin ja neuvolan roolit eri tilanteissa näyttäisivät vaativan selvennystä puolin ja toisin. Selvennystä vaatii myös se, mihin vanhempi sisarus ohjataan, kun pienempi sisarus on kotona vanhemman kanssa. Tämän kaltaisiin asioihin tehtiin päiväkodille ja neuvolalle kehitysehdotuksia, jotka löytyvät opinnäytetyön liitteenä. Jatkotutkimuksen voisi tehdä johonkin eri päiväkotiin ja neuvolaan, sillä kokemukset voivat olla hyvin erilaisia muissa päiväkodeissa ja neuvoloissa.
Opinnäytetyössä teoriana käsiteltiin varhaiskasvatusta, neuvolaa, päiväkodin ja neuvolan välistä yhteistyötä sekä vanhemmuuden tukemista. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin ennaltaehkäisevää näkökulmaa.
Haastatteluiden tuloksista nousi esiin joitakin ristiriitoja. Vaikuttaa siltä, että neuvola kokee neuvolan ja päiväkodin yhteistyön toimivammaksi kuin päiväkoti. Päiväkodille ei ole niin selkeää esimerkiksi se, missä asioissa he voivat ottaa yhteyttä neuvolaan. Yhteydenotot sekä päiväkodin ja neuvolan roolit eri tilanteissa näyttäisivät vaativan selvennystä puolin ja toisin. Selvennystä vaatii myös se, mihin vanhempi sisarus ohjataan, kun pienempi sisarus on kotona vanhemman kanssa. Tämän kaltaisiin asioihin tehtiin päiväkodille ja neuvolalle kehitysehdotuksia, jotka löytyvät opinnäytetyön liitteenä. Jatkotutkimuksen voisi tehdä johonkin eri päiväkotiin ja neuvolaan, sillä kokemukset voivat olla hyvin erilaisia muissa päiväkodeissa ja neuvoloissa.