City-Citizen Interaction in Sustainable Traffic Planning : Case Mechelininkatu street
Valjakka, Inga (2016)
Valjakka, Inga
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719423
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdytään kaupunkilaisten ja julkishallinnon toimijoiden väliseen vuorovaikuttamiseen kestävän kaupunkiliikenteen suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä näihin prosesseihin liittyviin esteisiin ja haasteisiin. Tämä tutkimustyö tukee ensisijaisesti pyöräliikenteen edistämistä Helsingissä, mutta on myös sovellettavissa muihin kaupunkisuunnittelutapauksiin. Tutkimustapaukseksi valittiin Mechelininkadun liikennesuunnitelma sen ajankohtaisuuden ja haastavien lähtökohtien vuoksi, jossa eri liikennemuotoihin kohdistuvat intressit kamppailevat jo valmiiksi kapeassa katutilassa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään Helsingin kaupungin liikennepolitiikkaa ja viestinnän linjauksia, mistä siirrytään Helsingin liikenne- ja katusuunnitelmien päätöksentekoprosesseihin. Tutkimuksessa kuvataan myös niitä tapoja, joilla pyritään mahdollistamaan asukkaiden osallistuminen ja vaikuttaminen Helsingin kaupungin asioihin. Tämän jälkeen tarkastellaan yleisesti asukasvuorovaikuttamisen käsitettä, sen onnistumisen edellytyksiä ja tulevaisuuden näkymiä. Teoreettiset näkökulmat korostavat yhteisöllisempää osallistamisen kulttuuria, koska sosiaalinen verkostoituminen on kasvanut. Euroopan kaupungeista saadut kokemukset liikennehankkeiden vuorovaikuttamisesta sekä niissä havaitut hyödyt ja haasteet tarjoavat hyvän viitekehyksen tälle tutkimukselle.
Koska paikallisten olosuhteiden asettamat rajoitteet ja suunnitelmien valmistelussa ilmenevät haasteet vaikuttavat liikenteen päätöksentekoprosesseihin, tutkimusaineisto koostuu Mechelininkadun liikenne- ja katusuunnitelmien päätöksenteon asiakirjoista liitteineen sekä tapausta koskevista uutisartikkeleista vuosilta 2010 - 2014. Lisäksi tutkimusta varten on haastateltu toimijoita ja päättäjiä Kaupunkisuunnitteluvirastosta ja Rakennusvirastosta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Mechelininkadun tapauksessa oli havaittavissa vastaavanlaisia vuorovaikuttamiseen liittyviä haasteita verrattuna kirjallisuudesta poimittuihin tutkimuksiin ja teoriaan.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään Helsingin kaupungin liikennepolitiikkaa ja viestinnän linjauksia, mistä siirrytään Helsingin liikenne- ja katusuunnitelmien päätöksentekoprosesseihin. Tutkimuksessa kuvataan myös niitä tapoja, joilla pyritään mahdollistamaan asukkaiden osallistuminen ja vaikuttaminen Helsingin kaupungin asioihin. Tämän jälkeen tarkastellaan yleisesti asukasvuorovaikuttamisen käsitettä, sen onnistumisen edellytyksiä ja tulevaisuuden näkymiä. Teoreettiset näkökulmat korostavat yhteisöllisempää osallistamisen kulttuuria, koska sosiaalinen verkostoituminen on kasvanut. Euroopan kaupungeista saadut kokemukset liikennehankkeiden vuorovaikuttamisesta sekä niissä havaitut hyödyt ja haasteet tarjoavat hyvän viitekehyksen tälle tutkimukselle.
Koska paikallisten olosuhteiden asettamat rajoitteet ja suunnitelmien valmistelussa ilmenevät haasteet vaikuttavat liikenteen päätöksentekoprosesseihin, tutkimusaineisto koostuu Mechelininkadun liikenne- ja katusuunnitelmien päätöksenteon asiakirjoista liitteineen sekä tapausta koskevista uutisartikkeleista vuosilta 2010 - 2014. Lisäksi tutkimusta varten on haastateltu toimijoita ja päättäjiä Kaupunkisuunnitteluvirastosta ja Rakennusvirastosta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Mechelininkadun tapauksessa oli havaittavissa vastaavanlaisia vuorovaikuttamiseen liittyviä haasteita verrattuna kirjallisuudesta poimittuihin tutkimuksiin ja teoriaan.