Kiinteistömaailman kohdevideoinnin vaikutus asunnon ostopäätökseen
Kihlström, Isa (2016)
Kihlström, Isa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819566
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Kiinteistömaailman tekemillä kohdevideoilla vaikutusta asunnon ostopäätöksentekoprosessissa. Työssä haastateltiin Kiinteistömaailman kainuulaisia asunnon ostajia. Haastatteluissa selvitettiin ostajien kokemuksia kohdevideoista ja niiden vaikutuksia ostopäätöksentekoon. Toimeksiantajana työssä toimi Kiinteistömaailma Kainuun Asuntopalvelut Oy, jonka toimipaikka sijaitsee Kajaanissa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kiinteistönvälityksestä, ostopäätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä ja kohdevideoinnista. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kesällä 2016 puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin 6 ostaja-asiakasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Kiinteistömaailman kannattaa tehdä kohdevideoita jatkossakin. Suoraa vaikutusta asunnon ostopäätökseen kohdevideoilla ei ole, mutta kohdevideot ovat suurena apuna ostajalle asuntoon tutustumisen kannalta. Kohdevideon avulla asunnosta on käynnissä esittely viikon jokaisena päivänä. Kohdevideoista koettu hyöty on suurimmillaan asunnon etsimisen alkuvaiheessa, kun asiakas etsii kiinnostavia kohteita.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui kiinteistönvälityksestä, ostopäätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä ja kohdevideoinnista. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kesällä 2016 puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin 6 ostaja-asiakasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Kiinteistömaailman kannattaa tehdä kohdevideoita jatkossakin. Suoraa vaikutusta asunnon ostopäätökseen kohdevideoilla ei ole, mutta kohdevideot ovat suurena apuna ostajalle asuntoon tutustumisen kannalta. Kohdevideon avulla asunnosta on käynnissä esittely viikon jokaisena päivänä. Kohdevideoista koettu hyöty on suurimmillaan asunnon etsimisen alkuvaiheessa, kun asiakas etsii kiinnostavia kohteita.