Pelisuunnittelu ja pelin ensimmäisen prototyypin toteuttaminen
Korhonen, Joonas (2016)
Korhonen, Joonas
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819602
Tiivistelmä
Pelien kehitys on muuttunut paljon videopelien noin viiden vuosikymmenen pituisen historian aikana. Työkaluja videopelien kehittämiseen on tarjolla aiempaa enemmän ja ilmaisversiot alentavat pelikehityksen aloittamisen kynnystä.
Käyn opinnäytetyössäni läpi pitkäkestoisen peliprojektin aloittamiseen liittyviä osa-alueita pelin suunnittelun ja Unity3D-pelimoottorin osalta. Aloitan kertomalla pelin suunnittelusta, ensimmäisen tuotoksen kehittämisestä ja versiohallinnasta. Kerron Unity3D:n soveltuvuudesta nopeaan sisällön tuottamiseen sekä pohdin, kuinka jatko-kehitystä voidaan parantaa projektin hallinnan eri keinoin.
Opinnäytetyöni viimeisessä osa-alueessa käyn läpi toimeksiantoni käytännön työtä. Toimeksiantajana toimii Mikkelin ammattikorkeakoulu. Mikkelin ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto sekä Työväen sivistysliitto ovat toteuttamassa Digiosaajaksi työelämään -hanketta, johon sisältyy tieto- ja viestintäteknologiataitoja parantava työelämäpeli. Käytännön työni kertoo yhden peliin tulevan osa-alueen toteuttamisesta ketterän kehityksen keinoin. Peliprojekti jatkuu oman osallistumiseni jälkeen, joten työni keskittyy mekaniikoiltaan ja pelilogiikaltaan toimivan prototyypin luomiseen. Päätännössä tiivistän toteutuksen ja siinä ilmentyvien ongelmien ratkaisuja sekä pohdin projektin tulevaisuutta ja jatko-kehitystä.
Käyn opinnäytetyössäni läpi pitkäkestoisen peliprojektin aloittamiseen liittyviä osa-alueita pelin suunnittelun ja Unity3D-pelimoottorin osalta. Aloitan kertomalla pelin suunnittelusta, ensimmäisen tuotoksen kehittämisestä ja versiohallinnasta. Kerron Unity3D:n soveltuvuudesta nopeaan sisällön tuottamiseen sekä pohdin, kuinka jatko-kehitystä voidaan parantaa projektin hallinnan eri keinoin.
Opinnäytetyöni viimeisessä osa-alueessa käyn läpi toimeksiantoni käytännön työtä. Toimeksiantajana toimii Mikkelin ammattikorkeakoulu. Mikkelin ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto sekä Työväen sivistysliitto ovat toteuttamassa Digiosaajaksi työelämään -hanketta, johon sisältyy tieto- ja viestintäteknologiataitoja parantava työelämäpeli. Käytännön työni kertoo yhden peliin tulevan osa-alueen toteuttamisesta ketterän kehityksen keinoin. Peliprojekti jatkuu oman osallistumiseni jälkeen, joten työni keskittyy mekaniikoiltaan ja pelilogiikaltaan toimivan prototyypin luomiseen. Päätännössä tiivistän toteutuksen ja siinä ilmentyvien ongelmien ratkaisuja sekä pohdin projektin tulevaisuutta ja jatko-kehitystä.