After print -huoltopalvelujen tehostaminen
Suutari, Sanna (2016)
Suutari, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819611
Tiivistelmä
Työ käsittelee huoltotoiminnan parhaita käytänteitä, joita yleisten johtopäätösten lisäksi etsitään ja sovelletaan case-yrityksen after print -huolto-osaston tarpeisiin. Työn tavoitteena oli löytää näitä parhaita käytänteitä ja tarkoituksena esittää konkreettisia kehittämisehdotuksia case-organisaation toiminnan tehostamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Tutkimuskysymyksiksi asetettiin "Mitkä ovat parhaita käytänteitä järjestää business-to-business-huoltopalvelutoimintaa?" ja "Kuinka kehittää case-yrityksen huolto-palveluja?"
Lähestymistapana opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimusta, joka sopii tutkimukseen erityisesti silloin, kun etsitään kehittämisehdotuksia myöhempää toimeenpanoa varten. Työn teoriapohjana käytettiin palvelujen kehittämisen teorioita, joista erityisesti keskityttiin tuotteistamiseen. Lisäksi huomioitiin case -yrityksen toimiala keskittymällä erityisesti business-to-business-liiketoimintaan.
Työssä käytetyt menetelmät olivat laadullisia. Pääasiallinen aineisto kerättiin haastatteluin, joiden runkona käytettiin benchmarking-tutkimukselle tyypillistä otetta. Lisäksi tehtiin dokumenttianalyysia ja blueprint-kaavio. Opinnäytetyön toimeksiantaja on jätetty nimeämättä kilpailutilanteen herkkyyden vuoksi ja haastattelut on anonymisoitu pyynnöstä.
Tutkimuksen aikana löydettiin huoltotoiminnalle ominaisia toimintatapoja sekä määritettiin parhaita käytänteitä. Näitä sovellettiin case-yrityksen kontekstissa keräämällä konkreettisia toimenpide-ehdotuksia. Yritysjohdon harkittavaksi jää lopullinen ehdotusten arviointi, toimeenpano ja aikataulu.
Lähestymistapana opinnäytetyössä käytettiin tapaustutkimusta, joka sopii tutkimukseen erityisesti silloin, kun etsitään kehittämisehdotuksia myöhempää toimeenpanoa varten. Työn teoriapohjana käytettiin palvelujen kehittämisen teorioita, joista erityisesti keskityttiin tuotteistamiseen. Lisäksi huomioitiin case -yrityksen toimiala keskittymällä erityisesti business-to-business-liiketoimintaan.
Työssä käytetyt menetelmät olivat laadullisia. Pääasiallinen aineisto kerättiin haastatteluin, joiden runkona käytettiin benchmarking-tutkimukselle tyypillistä otetta. Lisäksi tehtiin dokumenttianalyysia ja blueprint-kaavio. Opinnäytetyön toimeksiantaja on jätetty nimeämättä kilpailutilanteen herkkyyden vuoksi ja haastattelut on anonymisoitu pyynnöstä.
Tutkimuksen aikana löydettiin huoltotoiminnalle ominaisia toimintatapoja sekä määritettiin parhaita käytänteitä. Näitä sovellettiin case-yrityksen kontekstissa keräämällä konkreettisia toimenpide-ehdotuksia. Yritysjohdon harkittavaksi jää lopullinen ehdotusten arviointi, toimeenpano ja aikataulu.