Maiseman 8 ominaispiirrettä työvälineenä kestävän ympäristön suunnittelussa – Projekti Kumpulan koulukasvitarha
Henriksson, Minnami (2016)
Henriksson, Minnami
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään 8-ominaispiirteen metodia, joka perustuu Ruotsissa, maisema-arkkitehti Ann-Margreth Bärggren-Bärringin ja professori Patrik Geahnin tekemään tutkimukseen. Tutkimus paljastaa mikä ympäristössä tekee siitä käyttäjälleen miellyttävän ja viihtyisän. Tuloksena nämä miellyttävyyttä ja viihtyisyyttä nostattavat tekijät on luokiteltu ominaispiirteittäin kahdeksaan eri ryhmään, jotka ovat Lajirikas, Seesteinen, Yhteinen tila, Sosiaalinen, Tila, Vetäytymispaikka, Kulttuuri & historia, sekä Luonto.
8-ominaispiirteen metodi on laadittu työvälineeksi maisemasuunnittelijoille ja – arkkitehdeille. Metodin tarkoituksena on vauhdittaa suunnittelutyön aloitusprosessia, toimia laadunvarmistajana, sekä edistää käyttäjänäkökulmasta kestävien ympäristöjen syntymistä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus, jolla on hallussaan maisemallisesti arvokas, oletetusti puutarhaneuvoja Elisabeth Kochin 1920-luvulla suunnittelema, vanha koulukasvitarha Helsingin Kumpulassa. Puutarha on jo Lasten ja nuorten puutarhayhdistyksen aktiivisessa käytössä. Siellä järjestetään mm. lapsille ja nuorille suunnattuja leirejä, kerhoja, työpajoja, työharjoitteluja, sekä vapaaehtoistyötä. Tilaajan tavoitteena on kasvattaa toimintaa ja nähdä alueen potentiaali Suomen ensimmäisenä lasten- ja nuorten kulttuurikeskuksena. Kuinka säilyttää alueen kulttuurihistoria ja luoda Suomen ensimmäinen lasten ja nuorten kulttuurikeskus samanaikaisesti?
Työssä esitellään ideasuunnitelma Kumpulan koulukasvitarhasta, joka on laadittu 8-ominaispiirteen metodin avulla. Tarkoituksena on kokeilla metodin toimivuutta käytännössä.
8-ominaispiirteen metodi on laadittu työvälineeksi maisemasuunnittelijoille ja – arkkitehdeille. Metodin tarkoituksena on vauhdittaa suunnittelutyön aloitusprosessia, toimia laadunvarmistajana, sekä edistää käyttäjänäkökulmasta kestävien ympäristöjen syntymistä.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus, jolla on hallussaan maisemallisesti arvokas, oletetusti puutarhaneuvoja Elisabeth Kochin 1920-luvulla suunnittelema, vanha koulukasvitarha Helsingin Kumpulassa. Puutarha on jo Lasten ja nuorten puutarhayhdistyksen aktiivisessa käytössä. Siellä järjestetään mm. lapsille ja nuorille suunnattuja leirejä, kerhoja, työpajoja, työharjoitteluja, sekä vapaaehtoistyötä. Tilaajan tavoitteena on kasvattaa toimintaa ja nähdä alueen potentiaali Suomen ensimmäisenä lasten- ja nuorten kulttuurikeskuksena. Kuinka säilyttää alueen kulttuurihistoria ja luoda Suomen ensimmäinen lasten ja nuorten kulttuurikeskus samanaikaisesti?
Työssä esitellään ideasuunnitelma Kumpulan koulukasvitarhasta, joka on laadittu 8-ominaispiirteen metodin avulla. Tarkoituksena on kokeilla metodin toimivuutta käytännössä.