Tasa-arvoinen varhaiskasvatus ja sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa - Kasvattajien näkökulma
Väyrynen, Karoliina (2016)
Väyrynen, Karoliina
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519173
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää, kuinka kasvattajat määrittelevät sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen sekä miten ne näkyvät kasvattajien työtavoissa arjessa. Kasvattajan käytännöntyön havainnoinnin suoritin yhdessä lapsiryhmässä eräässä kunnallisessa päiväkodissa, ja käytin siinä apunani havainnointimatriisia. Toteutin havainnoinnin lisäksi kyselyt samassa kunnallisessa päiväkodissa tukemaan havainnoinnissa saatuja tuloksia.
Käyttämäni tutkimusmenetelmät olivat sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia. Pyrin huomioimaan työssäni eettiset periaatteet kaikkien tutkimuksessani osallisena olleiden henkilöiden osalta. Havainnoinnin kohteena olivat kolme varhaiskasvatuksen ammattilaista ja kyselyt annettiin 20 lastenhoitajalle sekä lastentarhanopettajalle. Analysoin aineistoa vertailemalla sitä käsittelemääni teoriatietoon ja havainnollistin tuloksia yhteenvetotaulukoilla.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on herättää varhaiskasvatuksen työntekijöissä ajatuksia ja saada heidät huomioimaan arjen tilanteita, joissa sukupuolisensitiivisyys ja tasa-arvoisuus ovat läsnä. Haluan myös kannustaa työntekijöitä tasa-arvoiseen kasvatukseen ja sukupuolisensitiivisyyttä huomioivaksi. Havainnoinnin ja kyselyvastausten perusteella voin todeta, että kyseisessä päiväkodissa aihe hallitaan lähes samankaltaisesti sekä teoriassa että käytännössä. Sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvokasvatuksen osaamista voitaisiin lisätä esimerkiksi koulutusten avulla.
Käyttämäni tutkimusmenetelmät olivat sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia. Pyrin huomioimaan työssäni eettiset periaatteet kaikkien tutkimuksessani osallisena olleiden henkilöiden osalta. Havainnoinnin kohteena olivat kolme varhaiskasvatuksen ammattilaista ja kyselyt annettiin 20 lastenhoitajalle sekä lastentarhanopettajalle. Analysoin aineistoa vertailemalla sitä käsittelemääni teoriatietoon ja havainnollistin tuloksia yhteenvetotaulukoilla.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on herättää varhaiskasvatuksen työntekijöissä ajatuksia ja saada heidät huomioimaan arjen tilanteita, joissa sukupuolisensitiivisyys ja tasa-arvoisuus ovat läsnä. Haluan myös kannustaa työntekijöitä tasa-arvoiseen kasvatukseen ja sukupuolisensitiivisyyttä huomioivaksi. Havainnoinnin ja kyselyvastausten perusteella voin todeta, että kyseisessä päiväkodissa aihe hallitaan lähes samankaltaisesti sekä teoriassa että käytännössä. Sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvokasvatuksen osaamista voitaisiin lisätä esimerkiksi koulutusten avulla.