Asiakkaan osallistaminen ruokamatkailussa
Mörsky, Eeva (2016)
Mörsky, Eeva
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pyrkiä selvittämään asiakkaan osallistamisen mahdollisuuksia ja rajoituksia ruokamatkailussa Etelä-Savossa. Työn tavoitteena oli selkeyttää asiakasta osallistavan ruokamatkailupalvelun työvaiheita sekä esittää tuotteistamisprosessin vaiheita. Opinnäytetyön tilaajana toimi Mikkelin Ammattikorkeakoulun hanke Ruokamatkailuideoita Saimaan seudulle. Hankkeessa mukana oli myös ProAgria Etelä-Savo.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusote. Työssä on käytetty tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastateltavina oli toimijoita ruokamatkailun saralta. Toimijat ovat tuottaneet erityyppisiä ruokamatkailupalveluita, joissa asiakasta osallistetaan. Haastattelut tehtiin pääosin puhelimitse.
Lisäksi opinnäytetyössä tuotteistettiin esimerkinomaisesti yksi ruokamatkailupalvelu, jossa asiakas pääsee osallistumaan toimintaan, havainnollistaakseni tuotteistamisprosessia. Tuotteistettavaksi palveluksi valikoitui hankkeen kyselyn pohjalta eniten suosiota saavuttanut ruokamatkailupalveluidea.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin ruokamatkailuun käsitteenä sekä asiakkaan osallistamiseen, sen rajoituksiin ja mahdollisuuksiin. Tämän lisäksi työssä esiteltiin Suomen ensimmäistä ruokamatkailustrategiaa sekä hallituksen lähiruokaohjelmaa. Lisäksi tässä opinnäytetyössä perehdyttiin palvelun tuotteistamiseen painottaen ruokamatkailun tuotteistamista.
Työn tuloksena selvisi, että asiakasta osallistaville ruokamatkailupalveluille on yritysten mielestä potentiaaliset näkymät tulevaisuudessa. Haastateltavien mielestä Suomessa on hyvät mahdollisuudet ruokamatkailuun eivätkä toimijat pitäneet Suomen lainsäädäntöä liian rajoittavaa asiakasta osallistavissa palveluissa.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusote. Työssä on käytetty tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastateltavina oli toimijoita ruokamatkailun saralta. Toimijat ovat tuottaneet erityyppisiä ruokamatkailupalveluita, joissa asiakasta osallistetaan. Haastattelut tehtiin pääosin puhelimitse.
Lisäksi opinnäytetyössä tuotteistettiin esimerkinomaisesti yksi ruokamatkailupalvelu, jossa asiakas pääsee osallistumaan toimintaan, havainnollistaakseni tuotteistamisprosessia. Tuotteistettavaksi palveluksi valikoitui hankkeen kyselyn pohjalta eniten suosiota saavuttanut ruokamatkailupalveluidea.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin ruokamatkailuun käsitteenä sekä asiakkaan osallistamiseen, sen rajoituksiin ja mahdollisuuksiin. Tämän lisäksi työssä esiteltiin Suomen ensimmäistä ruokamatkailustrategiaa sekä hallituksen lähiruokaohjelmaa. Lisäksi tässä opinnäytetyössä perehdyttiin palvelun tuotteistamiseen painottaen ruokamatkailun tuotteistamista.
Työn tuloksena selvisi, että asiakasta osallistaville ruokamatkailupalveluille on yritysten mielestä potentiaaliset näkymät tulevaisuudessa. Haastateltavien mielestä Suomessa on hyvät mahdollisuudet ruokamatkailuun eivätkä toimijat pitäneet Suomen lainsäädäntöä liian rajoittavaa asiakasta osallistavissa palveluissa.