Muuntuva tekniikka : tietokone äänisuunnittelijan työkaluna
Huttunen, Joni (2016)
Huttunen, Joni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119857
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tietokonetta äänisuunnittelijan työkaluna. Tarkastelun kohteena ovat tietokoneen rajoitukset ja mahdollisuudet vuorovaikutteisen työtavan osana, sekä erilaiset äänen ohjaamiseen soveltuvat käyttöliittymät. Aihetta käsitellään erityisesti näyttämötaiteeseen liittyvän äänisuunnittelun näkökulmasta.
Näyttämölle tehtävään äänisuunnitteluun liittyy haasteita, jotka ovat suorassa suhteessa tietokoneella ohjattavien äänityöohjelmien käyttöliittymiin. Erityisesti interaktiivisuuteen pyrkivä äänisuunnittelu haastaa helposti monen audiotyöaseman toimintalogiikan, sillä kyseinen työtapa vaatii käytettävältä ohjelmistolta monipuolista taivutettavuutta. Valmista mallia universaalisti hyvästä käyttöliittymästä ei kuitenkaan ole, vaan vastuu omaan työhön sopivan työkalun muokkaamisesta on lähes poikkeuksetta käyttäjällä.
Tämän opinnäytteen tarkoitus on paitsi pohtia näyttämötaiteen äänisuunnitteluun liittyviä haasteita, myös toimia esittelynä ohjelmoinnin mahdollisuuksista osana omien työkalujen suunnittelua. Työssä tutkitaan kahden erilaisen äänityöohjelman – Ableton Liven ja Max/MSP:n – ulottuvuuksia vuorovaikutteisen työtavan osana. Esimerkkitapauksena esitellään improvisaatioon pohjautuva tanssiteos, jota tarkastellaan siinä käytetyn äänijärjestelmän kautta. Tekstissä pureudutaan pääasiassa järjestelmän käytöstä koituineisiin ongelmiin, joihin etsitään vaihtoehtoisia ratkaisumalleja Max-ohjelmointikielen avulla.
Näyttämölle tehtävään äänisuunnitteluun liittyy haasteita, jotka ovat suorassa suhteessa tietokoneella ohjattavien äänityöohjelmien käyttöliittymiin. Erityisesti interaktiivisuuteen pyrkivä äänisuunnittelu haastaa helposti monen audiotyöaseman toimintalogiikan, sillä kyseinen työtapa vaatii käytettävältä ohjelmistolta monipuolista taivutettavuutta. Valmista mallia universaalisti hyvästä käyttöliittymästä ei kuitenkaan ole, vaan vastuu omaan työhön sopivan työkalun muokkaamisesta on lähes poikkeuksetta käyttäjällä.
Tämän opinnäytteen tarkoitus on paitsi pohtia näyttämötaiteen äänisuunnitteluun liittyviä haasteita, myös toimia esittelynä ohjelmoinnin mahdollisuuksista osana omien työkalujen suunnittelua. Työssä tutkitaan kahden erilaisen äänityöohjelman – Ableton Liven ja Max/MSP:n – ulottuvuuksia vuorovaikutteisen työtavan osana. Esimerkkitapauksena esitellään improvisaatioon pohjautuva tanssiteos, jota tarkastellaan siinä käytetyn äänijärjestelmän kautta. Tekstissä pureudutaan pääasiassa järjestelmän käytöstä koituineisiin ongelmiin, joihin etsitään vaihtoehtoisia ratkaisumalleja Max-ohjelmointikielen avulla.