Hiphop-musiikin tuottamisen estetiikka : Leo Luxxxus : LXXXIV LP ja Chydeone x Leo Luxxxus : FORCE100 LP
Leinonen, Leo (2016)
Leinonen, Leo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919792
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkasteli hiphop-musiikkia kronologisesti kyseisen elektronisen musiikin genren syntyajoista aina nykypäivään, erityisesti musiikin tuottamisen näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata kokonaisvaltaisesti hiphop-musiikin estetiikkaa, historiaa ja kehitystä tuotantoprosessin kautta. Koettiin tärkeäksi ottaa tarkasteluun myös hiphop-musiikin kannalta olennaisimmat tuotantovälineet ja studiolaitteet.
Läpi käytiin genren huomionarvoisimmat ja uraauurtavimmat tuottajat. Perehdyttiin hiphop-musiikin kehittymiseen ja fuusioitumiseen kolmen vuosikymmenen aikana. Lisäksi käsiteltiin sitä, miten tuotantolaitteisto on kehittynyt ja osaltaan vaikuttanut genren soundin kehitykseen.
Mediaosana toimivat Leo Luxxxus -taiteilijanimen alla julkaistut kaksi LP-levyä, joiden julkaisijoina toimivat hollantilainen Groove College, sekä suomalainen Monsp -levy-yhtiö. Pitkäsoittoja vertailtiin opinnäytetyön aiheeseen. Kerrottiin niiden tuotantoprosessista, josta esimerkkeinä toimivat liitteiksi valikoidut kappaleet. Hiphop-musiikin ja sen lähigenrejen tuottamista peilattiin henkilökohtaiseen tuotantoprosessiin. Pohdittiin laite- ja soundivalintoja. Miksi päädyttiin juuri tiettyyn soundiin tietyssä kontekstissa, saavuttaen tyylillisesti jotain tiettyä? Estetiikka oli tärkeä faktori työssä.
Läpi käytiin genren huomionarvoisimmat ja uraauurtavimmat tuottajat. Perehdyttiin hiphop-musiikin kehittymiseen ja fuusioitumiseen kolmen vuosikymmenen aikana. Lisäksi käsiteltiin sitä, miten tuotantolaitteisto on kehittynyt ja osaltaan vaikuttanut genren soundin kehitykseen.
Mediaosana toimivat Leo Luxxxus -taiteilijanimen alla julkaistut kaksi LP-levyä, joiden julkaisijoina toimivat hollantilainen Groove College, sekä suomalainen Monsp -levy-yhtiö. Pitkäsoittoja vertailtiin opinnäytetyön aiheeseen. Kerrottiin niiden tuotantoprosessista, josta esimerkkeinä toimivat liitteiksi valikoidut kappaleet. Hiphop-musiikin ja sen lähigenrejen tuottamista peilattiin henkilökohtaiseen tuotantoprosessiin. Pohdittiin laite- ja soundivalintoja. Miksi päädyttiin juuri tiettyyn soundiin tietyssä kontekstissa, saavuttaen tyylillisesti jotain tiettyä? Estetiikka oli tärkeä faktori työssä.